A Hadrianus fala egy közepesen összetett stratégiai játék, amelyben a városunk védelmét szervezzük meg a pikt törzs ellen, miközben a város különböző társadalmi csoportjait is próbáljuk elégedetté tenni. A játék nem egy tipikus „társasjáték” a szó szoros értelmében, mivel gyakorlatilag nulla az interakció a játékosok között – nem csoda, hogy a BGG közösség szerint ez a játék egyedül játszva a legjobb.
A Hadrianus falában játékosonként két kitölthető papír játékostáblát kapunk: a bal oldali lesz a katonai és általános fejlesztések, a jobb oldali a városi és társadalmi fejlesztések színtere. A játékosok ceruzát ragadnak, és a fordulónként a megtermelt erőforráskészletüket arra költik, hogy a papíron satírozással fejlesszék a várost és annak védelmét. A játékot teljesen szimultán játszhatjuk, tehát nincs körökre osztva: mindenki a saját tempójában játszhat és számolgathat, hogyan tudja a legtöbbet kihozni a erőforrásaiból. Ahogy a „paper and pencil” típusú játékoknál szokott lenni, egyes fejlesztési lépéseknél újabb nyersanyagokat szerezhetünk, mintegy utánpótlásként, így a fordulónkat egész jól el tudjuk nyújtani, ha ügyesen kombózunk.
Miután minden játékos elköltötte az összes nyersanyagát és nem tud/nem akar már mást satírozni a tábláján, következik a piktek támadása, amikor a közös pakliból húzunk a fordulónak és a nehézségi szintnek megfelelő számú kártyát. Ezek a kártyák mutatják meg nekünk, hogy a piktek milyen irányból támadnak - balról, jobbról vagy középről. Ha nem védtük meg megfelelően valamelyik oldalt, pontokat veszítünk („megvetést” szerzünk), ha viszont sikerült, győzelmi pontokkal gazdagodunk („hősiességet” szerzünk). A játék összesen 6 fordulóból áll, és minden fordulóban egyre több pikt támad.
Készüljetek fel, hogy az első játékotok biztos, hogy rázós lesz. A játékostáblák brutális mennyiségű információt tartalmaznak, ahol tipikusan minden egyes kis szimbólumnak valamilyen jelentése van – kell néhány játék, mire az ember teljesen átlátja a rendszert. Ebben a bejegyzésben nem is fogom részletezni az összes akciót, csak általános képet szeretnék adni nektek a játékmenetről.
Alapvetően minden akcióhoz (satírozáshoz) valamilyen munkást vagy nyersanyagot kell költenünk. A legtöbb sávot csakis balról-jobbra tölthetjük, viszont sokszor ahhoz, hogy egy sávot/épületet használhassunk, előbb egy nagyobb egységet kell megépítenünk, hogy lehetőségünk legyen a satírozgatásra. Vannak olyan elemek a játékban, melyek felhasználása korlátozott (pl. a bíróság, a színház vagy a ludus gladiatorius), ezekhez kapcsolódóan minden fordulóban csak egy akciót csinálhatunk, és ilyenkor a forduló számát fel kell jegyeznünk a táblára. Vannak olyan mezők is, amiket egyszer megvásárolni (bekarikázni), majd később bármikor elkölthetjük (a bekarikázott mezőt ekkor satírozzuk be). Satírozáskor mindig a teljes fehér hátteres mezőt besatírozzuk, és ilyenkor ott látható nyersanyagokat / győzelmi pont szimbólumokat mind megszerezzük/elkönyveljük.
Az erőforrásokat gyűjtőnévként használom, mert alapvetően egyféle általános nyersanyag van a játékban, a kőtömb. Ezen kívül a különböző színű munkásoknak van nagy szerepe, és működnek kvázi erőforrásként: katonák (fekete), építők (kék), szolgálók (lila) és városlakók (sárga). Minden erőforrást a játékban kis fa figura formájában szerzünk, így nem kell állandóan fejben tartani, mi az amit elköltöttünk, és mi az, ami még a rendelkezésünkre áll.
Erőforrásokból mindig annyit kapunk, amennyit a forduló elején felcsapott kártya ábrázol, emellett az adott fordulóra kijátszott saját kártyánk ad még némi pluszt, ezen felül pedig ha van termelésünk, akkor az annak megfelelő mennyiséget is hozzácsapjuk.
A győzelmi pontjaink két forrásból származnak: a győzelmi pont sávokról és az egyéni küldetésekből. A 4 győzelmi pont sávot (Hírnév, Kegyesség, Hősiesség, Fegyelem) folyamatosan töltjük fel, amikor a sávnak megfelelő szimbólumot szerezzük meg valamely más területén a játéktáblának. Ha bármelyik sávon elérjük a 15-ös értéket, lehetőségünk van az adott sávhoz tartozó mérföldkő megépítésére, ami további pontokat ad valamely másik sávon.
Az általunk leválogatott egyéni célok is a győzelmi pontjaink forrásai. A játékosok minden fordulóban a saját paklijukból felhúznak két küldetéskártyát, és eldöntik, hogy célként használják, vagy a fordulóra vonatkozó nyersanyag-kártyájukként. A játékban minden kártya több funkciós: a játékoskártyákon egyszerre találunk egy célt (pl. a játék végéig megépített nagy épületeid után x pontot kapsz), néhány nyersanyagot (egy kis bónusz a fordulódra, ha NEM célként játszod ki), egy árutípus (1-6-ig számozva) és egy felderítési mintázat (praktikusan egy tetriszelem). Ha a kártyát célként játszod ki, akkor a falad alá csúsztatod úgy, hogy csak a küldetés szövege látszódjon, ha pedig nyersanyag-kártyaként játszod ki, akkor mindenki számára láthatóan helyezed a táblád mellé. A kártyád árutípusát és a felderítési mintázatot bármelyik szomszédod felhasználhatja.
Én szeretem csak „minigémeknek” hívni a játékostábla egyes részeit, mert így a legegyszerűbb megfogalmazni, hogy a monoton „költöm a nyersanyagot és satírozok” dolgon kívül itt más érdekességek is történnek. Az egyik ilyen minigame a kereskedés akció: miután megépítetted a piacodat, lehetőséged van kereskedni, ami azt jelenti, hogy a szomszédjaidtól egy nyersanyagért vehetsz egy árut. Az árukat egyszerűen számmal jelöli a játék, a célod pedig, hogy „szerezd meg mind”. 😊 Annál több győzelmi pontot szerezhetsz a piacon, minél többféle árut megszerzel (összesen 6-féle). Ehhez viszont az kell, hogy szomszédjaid a megfelelő lapokat játsszák ki – természetesen a kereskedésért járó nyersanyagot ilyenkor nekik fizeted, a hálád jeléül.
A gladiátorharc egy másik minigame, amikor fordulónként egyszer harcba küldheted a kék és/vagy a piros sisakos gladiátorodat. Ahhoz, hogy harcba küldd, először edzésre küldöd („feltöltöd” az életerejét munkások elköltésével, bekarikázva a megfelelő számú rubrikát), majd felcsapsz egy kártyát a közös pakli tetejéről, és megnézed, hogy az azon a kártyán látható ellenséges gladiátor milyen erős. Ezután annyi bekarikázott rubrikát satírozol be, amilyen erős az ellenfél volt. Ha nem maradt életereje a gladiátorodnak, meghalt és nem tudod többé harcba küldeni a játék során. Ha életben maradt, hírnevet szerzel vele és a későbbi fordulókban újra harcba küldheted.
A harmadik minigame a felderítés akció, amikor egy 5×5-ös négyzetrácson satírozhatunk a szomszédjaink vagy a saját kártyánkon látható tetrisz-mintázatban, hogy további nyersanyagokat vagy munkásokat szerezzünk. Ha egy teljes sort sikerült besatíroznunk, Hősiesség győzelmi pontot szerzünk.
A Hadrianus fala egy nagyon ötletes elemeket tartalmazó, de eléggé komplex „paper and pencil” típusú stratégiai társasjáték. A játékban nem dobókockák vagy kártyák alapján satírozgatunk (mint egy hagyományos roll and write vagy flip and write játékban), hanem fizikai nyersanyagokat költögetünk el az egyes mezők felhasználásáért.
A játék nagyon ötletes és sokszínű: a satírozós-kombinálós játékmenetet, ahol elsődlegesen a város védelmére kell koncentrálnunk, néha kizökkentik a bohókás minigémek, ahol a játékosok a szomszédjaik által kijátszott kártyák lehetőségeit próbálják kiaknázni, vagy szerencsét próbálnak egy gladiátorharcban a nép szórakoztatására.
A játék egy nagyon kompakt kis dobozban kapható, ami viszont dög nehéz a két vastag papírtömbtől, amire a játékostáblák vannak nyomtatva. Tagadhatatlan, hogyha bárki ránéz ezekre a játékostáblákra, egy kicsit összerezzen: tetemes mennyiségű információ van a papírok minden egyes kis szegletébe nyomtatva, elsőre teljesen letaglóz mindenkit, nem csak a látvány, hanem a szabályok tömkelege. Azonban ne ijedjünk meg tőle, amint megértjük az alapokat, rá fogunk jönni, hogy a játéktábla minden egyes eleme ugyanazzal a logikával épül fel, így az első próbajáték után már nem lesz szükség a játékszabályra.
Na jó, egy dolog miatt talán mégis kell a szabály: mi pl. sose bírtuk megjegyezni, hogy mi történik akkor, ha a piktek elleni védelem részlegesen sikerül csak, mert ekkor vegyesen kapunk Hősiességet és Megvetést, de hogy milyen arányban, azt valami egyenlet dönti el…
A játékban nem könnyű megszervezni a védelmünket úgy, hogy valójában a győzelmi pontoknak nem is az a fő forrása: az csak egy szükséges alapszint, igazából a jobb oldali tábla városlakó sávjain történik az igazi varázslás és maga a játék. Ha mégis elhanyagolnánk a védelmet a játék kegyetlenül megbüntet a megvetésért járó, elég komoly pontlevonásokkal.
A szó szoros értelmében viszont nem beszélhetünk társasjátékról, ugyanis praktikusan mindenki a saját kis játékát játssza a saját tempójában, egymás befolyásolása nélkül. Ugyanúgy összemérhetjük az erőnket benne, ha pl. egymás után játsszuk a játékot 1-2 óra különbséggel, a támadások és a nyersanyagtermelés úgyis véletlenszerű minden alkalommal.
A Hadrianus fala egyértelműen túlmutat a megszokott „paper and pencil” játékokon a stratégiai mélységet tekintve, ezért nem csoda, hogy a szóló játékosok körében ennyire népszerű lett. Ha tehetitek, próbáljátok ki, de azt javaslom, ne olvassátok a szabályokat, hanem videót nézzetek, mert így lényegesen rövidebb idő alatt be lehet fogadni a brutális mennyiségű vizuális információt.
Köszönjük a Társasjátékpontnak, hogy kipróbálhattuk ezt a különleges társast! 😊