A Korkép a Fesztáv és a Scythe kiadójának, a Stonemaier Games-nek a legújabb játéka, amely sok negatív kritikát kapott: a túlárazástól kezdve a felesleges miniken át, a kevés tesztelésig sok mindent kifogásolnak rajta a társasjáték-rajongók. Ebben a bejegyzésben szeretném nektek bemutatni a játék erős és kevésbé erős oldalait a saját nézőpontomból.
A Korkép egy stratégiai, tipikus euró játék, vagyis mindenki a saját civilizációját fejleszti több fordulón keresztül úgy, hogy közben a lehető legjobban kihasználja az erőforrásait. A játék a típusából fakadóan sok hasonlóságot mutat más euró játékokkal (Catan, Gaia Project, Agricola, vagy természetesen a Scythe), pl. amikor a játék során az épületeket a játéktáblánkról levesszük, az alatta lévő további nyersanyagok elérhetővé válnak. A játék során négy sávon haladunk előre, és a rajtunk múlik, hogy a civilizációnk miben válik erőssé: hadászat, technológia, világ (vagyis felfedezés) vagy tudomány. Ezen kívül van egy térkép, ahol újabb lapkák lehelyezésével ismeretlen területeket fedezhetünk fel és hódíthatunk meg, ha pedig túl közel merészkedünk ellenfeleinkhez, „csatára” is sor kerülhet. A közös térképtől függetlenül pedig minden játékos bővítgetheti a fővárosát, jópofa kisebb-nagyobb épületek lehelyezésével. A nagyobb épületeket fordulópontoknak nevezi a játék – ezek egyedi festett házikók, kimondottan szép kivitelezésűek, melyek megszerzéséért a játékosok egymással versengenek.
Külcsín
A játék igen ügyesen használ különböző szimbólumokat, melyek könnyen értelmezhetőek, fél óra játék után már majdnem minden táblán lévő jelölés magától értetődő. Rendkívül tetszetősek a kis házikók és a fordulópontok (nagy épületek). A kártyák (tech-, és történetkártyák) is kellő kidolgozottsággal bírnak.
Pontozósáv
Kifejezetten szeretem azokat a játékokat, ahol nyomon követhető egy pontozósávon a játékosok aktuális pontszáma. Egészen másféle döntéseket hozunk ha azt látjuk, hogy már réges-rég elhagytunk mindenkit a pontozótábla első helyezettjeként, mintha ott kullognánk mindenki háta mögött. Én személy szerint szeretek tisztában lenni a pontjaimmal (komolyabb utánaszámolás nélkül).
Jutalmak
A játék során folyamatosan azt érezzük, hogy már megint kaptunk ezt is meg azt is szinte ingyen. A civilizációk képességei sokszor már magukban igen erősek, nem beszélve egyes történetkártyákról (sokszor el is tolódik az egyensúly – erről majd később). Emellett szinte minden sávon található akció újabb akciókat von maga után: pl. ha elfoglalunk egy területet az előörsünkkel, a játék ezt még egy kockadobással spékeli meg, ahol kiválaszthatjuk a nekünk tetsző jutalmat. Amikor új korba lépünk, rengeteg minden történik, a bevételi fázis elhalmoz minden jóval – ami szuper érzés. 😊 Emellett az, hogy a technológia kártyákat gyakorlatilag ingyen fejleszthetjük… na ne már! 🙂
Stratégiai játék egyszerűen
A Korkép egy olyan stratégiai társas, ami mellé szüleinket (50-60-as korosztály) is bátran leültethetjük. A szimbólumrendszer átlátható, a sávokon való haladás pofonegyszerű (mindig adott számú nyersanyagot kell elkölteni), nincsen túl sok komplex egymásra épülő döntés a játékban, mindenki könnyen nyomon követheti a pontjait – ezek teszik a Korképet egyszerű, sokak számára élvezhető euró játékká.
A tudomány szerepe
Külön tetszik a játékban, hogy a tudomány külön sávon jelenik meg, még pedig úgy, hogy minden más területet (hadászat, felfedezés, technológia) támogat - ahogy a való életben is. 🙂 A tizenkét oldalú tudomány dobókocka szerepe, hogy az éppen kidobott sávon előrehaladást biztosít a játék során. Persze ez nem mindig ilyen egyszerű, hiszen lehet, hogy előrehaladhatunk de ennek sokszor komoly ára van, és bizonyos előnyökről le kell mondanunk a gyorsított fejlődés érdekében.
A játékelemek minősége
Ugyan kölcsönzött játékkal játszottunk, de előttünk csak egy valakinél fordult meg a játék. Amikor 2. alkalommal játszottuk, már láttuk, hogy a nagy tábla hajtogatható szélein kezd szétjönni. Mivel egy nemrégiben kibontott játékról van szó, úgy gondolom ez a fajta amortizáció elég súlyos hiba a gyártó részéről. Ezen kívül minden más tábla (a játékosok saját táblái, a bevételi-, főváros-, és civilizációs tábla) egy viszonylag vékony, nem túl merev papírból készült, amelynek kissé furcsa, érdes tapintása van. Ez egy személyes vélemény, de nekem ez sem tetszett túlságosan. Ugyanolyan anyagú táblákat rakhattak volna bele, mint pl. a _Fesztáv_ba.
Játékszabály
A játékszabály eléggé összecsapott, állítólag a 4 oldalas szabálykönyv volt a kitűzött céljuk, amit sikerült is teljesíteni. De milyen áron!? Ami a legzavaróbb, hogy a civilizációkhoz tartozó szabálymagyarázatok teljesen hiányoznak a dobozból, ezek nélkül pedig bőven lehetnek olyan szituációk, amelyekre nincsen követhető utasításunk. Ezen kívül vagy 3-4-szer átolvastam a szabályt, de arra nem találtam egyértelmű utalást, hogy hogyan is zajlik a játék (hogy jövünk egymás után, egyszerre csinálunk-e valamit, illetve ki hány akciót hajt végre). Végül megnéztem egy gameplay videót és abból jöttem rá, hogy mindenki egy akciót hajt végre a fejlődés fázisban egymás után, a bevételi fázist pedig egyben, egy akcióként végezzük el (de külön időpontokban természetesen). Ennek világosan kéne szerepelnie a szabálykönyvben az első mondatok között.
Eltérő fejlődési sebesség
A játék igen érdekes új koncepciója, hogy a játékosok különböző tempóban haladhatnak, és az új fordulóba (korba) való lépéssel nem kell megvárniuk egymást (lásd pl. Gaia Project). Ez azt eredményezheti, hogy valaki körökkel hamarabb kiszáll a játékból és egyszerűen otthagyhatja az asztalt, míg valaki a végén egymagában játszhat, amíg minden lehetséges akcióját nem teljesítette…
Egyoldalú játékmenet
A Korkép egy idő után unalmassá válhat, hiszen az akcióink csak abból állnak, hogy valamilyen nyersanyagokat elköltögetünk a sávokon való haladásért. Annak pedig, hogy milyen nyersanyagot költünk, sokszor nincs is kimondottan fontos szerepe. Ennyi erővel lehetne egyféle nyersanyagunk is a négy helyett.
Nincs egyensúly a civilizációk között
Bizony vannak olyan civilizációk, amelyek meglehetősen erősek másokhoz képest, és így jogtalanul juttatják nagy előnyökhöz a játékosokat. A fejlesztő állítása szerint sokat tesztelték a játékot, de mégis maradhattak benne ilyen nem eléggé kiegyensúlyozott megoldások. Ezt a csorbát azzal próbálták kiköszörülni, hogy a BGG wikire felraktak minden civilizációhoz egy kezdőpozíció-javaslatot (kevesebb nyersanyag pl.), hogy ezzel balanszolják a különbségeket. Azonban vannak olyan történetkártyák is, amelyeket elég „csalásnak” érződnek. Pl. a Nyomasztó jövő nevű kártya megengedi a játékosnak egy tetszőleges fordulópont megszerzését csettintésre, ami adott esetben az az épület is lehet, amit a másik játékos éppen vérrel-verítékkel próbál körök óta megszerezni. Csodálatos kombó, ha mellette valaki még azt a civilizációt birtokolja, amelyik képes újra használni a saját vagy mások történetkártyáját – így még egy fordulópontot lenyúlhat a többiek orra elől…
Árkategória és a minik
Jelenleg a Korkép ára 27 eFt körül mozog, ami elég combos ár, tekintve hogy például a vele versengő (és nála még sokkal jobb) euró játékok bőven ez alatt is beszerezhetőek. A játék értékét a sok mini, vagyis a festett műanyag épületek emelik ilyen magasra.⛪🏭🏰 Sok vita van arról társasos körökben, hogy ezek a minik vajon a játék színvonalát is emelik-e, vagy felesleges és drága, „tömegnövelő” sallangok a dobozban. Sokak mellett én is kicsit úgy érzem, ezek a házak kissé elütnek a játék letisztult szimbolikájától, valahogy nem illenek ebbe a miliőbe.
A Korkép egy nagyon jól játszható, gyorsan tanítható stratégiai játék, amit bátran ajánlok családi összejövetelekre is – mindenki hamar bele fog rázódni. Azoknak, akik a komplexebb játékok hívei, pedig azért nem ajánlom, mert csalódni fognak – itt tényleg nem kell annyit számolni és utánagondolni, mint azt megszokták. Úgy érzem szépet, és egyszerűt akartak alkotni a _Korkép_pel, ami sikerült is, csak kissé eltolódtak az erőviszonyok a történetkártyáknál és a civilizációknál. Így viszont mindenképpen izgalmas, hogy végül ki is nyer, aki jobb, vagy aki szerencsésebb? 😋
Aki a Carcassonne szerelmese, annak csak azért sem ajánlom a játékot, mert a térképlapkák lehelyezése bárhogyan szabályos, nem kell illeszkednie a mezőnek a mezőhöz, a tengernek a tengerhez és így tovább… Jájj! 😕
Azt pedig, hogy a pontozósávon miért szerepel 300 vagy 400-as mező igazi rejtély. Egyáltalán lehetséges addig eljutni? Már sosem fogom megtudni.