Metro X - szállj fel te is a bingóvonatra!

Metro X

2018
1-99
~20 perc

A Metro X egy logikai, ’paper and pencil’ típusú játék filcekkel és letörölhető táblákkal. A játék során számozott kártyákat húzunk fel, és a számértékek alapján jelölgetjük a metrómegállókat. Célunk, hogy a játék végére minél több metróvonalat hézagmentesen kitöltsünk. Azonban nem lesz könnyű dolgunk, a nehezen átlátható, kereszteződésekkel tarkított metróhálózattal! 🧐🚆

A játékostábla

Metro X logikai társasjáték - Városi földalatti hálózat játékostábla

A játékostáblánk két oldala két nehézségi szintet jelöl, az egyszerűbb, kezdőknek javasolt oldal a „Városi földalatti hálózat”. A táblán 9, különböző színnel jelölt metróvonalat láthatunk. Minden vonalnak van egy kezdőkocsija, vannak állomásai és egy végállomása. Minden kezdőkocsi mellett találunk egy sárga rombuszba, és egy fehér téglalapba foglalt számot. A sárga pontszámot az kapja, aki az adott vonalat elsőként, hézagmentesen kitölti, míg a többi játékos, aki később fejezi be a vonalat, a fehér pontszámot szerezheti meg.

A metróvonal feltöltése

A metróvonal állomásait a felhúzott kártyák számértékének megfelelően X-elgetjük. Például, ha felhúzunk egy kék 5-ös kártyát, az azt jelenti, hogy az egyik vonalon 5 X-et húzhatunk be egymás után. Azonban van néhány fontos megkötés:

  • az X-elés során mindig a metróvonal kezdőkocsijától kezdve kell haladnunk, a legelső üres megállóval kezdve és mindig maximum addig X-elhetünk, amíg egy korábbi X-be nem ütközünk - itt meg kell állnunk, nem ugorhatjuk át a korábban bejelölt megállót!
  • Mindig csak maximum a kártya számértékének megfelelő X-et húzhatjuk be vagy annál kevesebbet, de többet soha.
  • X-elés során a kártya által mutatott számot mindig az adott vonal metrókocsijának egyik ablakába kell beírni. Ha nincs már üres ablak a metróvonalon, itt már nem X-elhetünk (kivéve, ha az üresen maradt állomások egy másik színű vonalnak is részei, vagy ha felhúzásra kerül egy Szabad pálya kártya)
Metro X logikai társasjáték - Gyorsvasúti hálózat játékostáblák

Ha az X-eléssel végállomáshoz értünk, akkor kész az adott színű metróvonalunk. Ezt ilyenkor célszerű bejelenteni a többi játékosnak, és bejelölni magunknak a metrókocsi melletti sárga pontszámot.

A játékot bonyolítja, hogy bizonyos szakaszokon a metróvonalak párhuzamosan futnak, illetve jónéhányszor keresztezik egymást. Bizony, ha nem figyelünk oda, sok-sok hézagot kreálunk magunknak, amit utólag igen nehéz lesz kitölteni!

A hézagok kezelése

Szerencsére, van eszközünk a hézagok betöltésére. A narancssárga Ugord át! kártyák segítségével lehetőségünk van X-elés során a már betöltött megállók átugrására, gyakorlatilag a hézagok feltöltésére. További lehetőséget ad a zöld Szabad pálya! kártya: ha ezt húzzuk fel, minden játékos X-elhet egy tetszőleges állomást, bármelyik vonalon, anélkül, hogy számot írna valamelyik kocsiablakba.

Metro X logikai társasjáték - kártyatípusok

Átszállás!

A kártyapakliban szürke színű Átszállás! kártyát is találunk. Ennek a felhúzásakor bármelyik vonal legelső betöltetlen állomására beírhatunk egy számot, amit direkt pontszámként könyvelünk el: ez a szám pontosan az állomásra futó metróvonalak számának kétszerese. Ha tehát egy nagy csomópontba sikerül beírnunk, ahol például 3-4 vonal érintkezik, akkor így 6-8 pontot is szerezhetünk. Ennek azonban ára van: az egyik érintett metróvonalon az kezdőkocsi egyik ablakát ki kell X-elnünk. A szokásos feltöltéshez képest most tehát a kocsi ablakába kerül X, az állomásra pedig szám.

Pontszámítás

Minden körben felhúzunk egy kártyát és a játékosok egyszerre eldöntik, hova teszi az X-eket a táblájukon. A pakliban van egy újrakeverős, 6-os értékű kártya, ez jelzi, hogy vissza kell keverünk minden lapot. A játék egészen addig folytatódik, amíg be nem telnek a játékosok metrókocsi ablakai (ez egyszerre fog megtörténni). A pontszámítás során a játékosok összeadják a sárga (minden metróvonal után, amit elsőként fejeztek be) és a fehér pontszámokat (minden befejezett metróvonaluk után), valamint az átszállásokért járó pontokat majd levonják az összegből az üresen maradt állomásokért járó mínusz pontokat (ezt a játékszabály határozza meg, 4 üres celláért pl. még nem jár pontlevonás). A legtöbb pontot elérő játékos lesz a győztes.

Vélemény

A Metro X egy gyors, „x-elgetős” logikai társasjáték, amely könnyen tanítható bárkinek. Az a legjobb benne szerintem, hogy akár 6-an is lehet játszani, így egy nagyobb társaságot is elszórakoztat – ellentétben a legtöbb kisdobozos társasjátékkal, amelyeket tipikusan 4 főre szoktak tervezni. Az szintén nagyon tetszik, hogy a táblák letörölhetők, így nem keletkezik folyamatosan szemét a játékok során. Akár egyedül is lehet játszani, akár csak a Ganz schön clevert, és így is kellemes kikapcsolódást jelent, megpróbálhatjuk a saját rekordunkat döntögetni. 😊 A játék elsőre egyszerűbbnek tűnhet, mint a kockadobós Ganz schön clever, mégis komplexitásban kb. egy szinten vannak.

A játékot a Társasnavigátortól kaptuk kölcsön, köszönjük szépen! 😊

Metro X logikai társasjáték

Kapcsolódó bejegyzések

Kritika01/21/2021

PARKS – egy kimondottan szép társasjáték dilemmája

Ajánló01/16/2021

Mariposas – a királylepkék lenyűgöző vándorútja

Ajánló01/06/2021

A flip and write mechanizmus koronázatlan királyai