Nidavellir - licit a legjobb zsoldosokért

Nidavellir

2020
2-5
~45 perc

A Nidavellir egy 2019-ben (itthon 2020-ban) megjelent kártyás-szettépítő társasjáték. A játékosok egy törphadsereget toboroznak a sárkány legyőzésére a lehető legmegbízhatóbb helyről: kocsmákból. 😁 A játék kimondottan szép asztalképpel rendelkezik, vannak hozzá kártyatartók, és egy érmetartó kis tribün is; az illusztrációk pedig menő, ceruzás karakterrajzok. Nézzünk csak a doboz fenekére! 😉

Nidavellir társasjáték - kasztok

Áttekintés

A játékosok a hadseregükbe a törpkártyákat a kocsmákból mindig egy előzetes licit alapján felállított sorrendben választják ki. A licit során a játékosok érméket helyeznek el a táblájukon, és azokat kocsmáról kocsmára felfedik. A megszerzett törpöket mindenki oszlopokba rendezi a játéktáblája mellé. A törpök öt kasztba sorolhatók: harcos, kovács, vadász, felfedező és bányász; minden kaszt különböző szabályok mentén pontozódik a játék végén. A szokványos törpökön kívül a seregünkbe hősöket is besorozhatunk, melyek akár különleges képességekkel is rendelkezhetnek. A célunk, hogy a lehető legtöbb pontot érő kártyaszettet, vagyis hadsereget hozzuk létre a második kor végére.

Az érmék szerepe

A játéknak központi eleme az érmékkel történő licitálás. Minden játékos kap egy táblát, amelyen a három kocsma címere látható: a Nevető kobold, a Táncoló sárkány és a Ragyogó paripa. A címerek alatt találunk egy erszényt is, ide további két érme helyezhető – a kocsmákkal együtt tehát összesen 5 érmének van hely, és ennek megfelelően minden játékos 5 érmét birtokolhat egyszerre.

Nidavellir társasjáték - játékostábla érmékkel

A játék elején 0, 2, 3, 4 és 5 értékű érmékkel kezdünk, majd ezeket válthatjuk nagyobbakra, méghozzá a nullás érme segítségével. Ez ugyan „értéktelen”, hiszen jó eséllyel, ha ezzel licitálunk, az adott kocsmában utolsóként kerülünk sorra (kivételt képezhet, ha egyenlőség van), de van egy különleges képessége. Abban a körben, amikor a nullás érmét fedtük fel, végrehajthatunk egy váltást az erszényünk és a kincstár között. Ekkor megnézzük mely két érmét helyeztük az erszényünkbe, összeadjuk az értéküket, és az összegnek megfelelő érmét elvesszük a kincstárból. Ezután, hogy 5 db érménk maradjon, a váltáshoz felhasznált nagyobb értékű érménket elveszítjük. Például, ha egy 4-es és egy 5-ös érmét tettem az erszénybe, elveszek egy 9-est és eldobom az 5-öset cserébe.

Az érméinket egészen a 25-ös értékig feltornázhatjuk, és persze mondanom sem kell, hogy minél nagyobb értékű az érménk, annál jobb pozícióból indulunk a licitálás során. Szerencsére ezt nem csak a licitnél használhatjuk ki, ugyanis a játék végén pontszám formájában is megkapjuk az érméink összértékét.

Nidavellir társasjáték - érmeváltás

Kártyaválasztás

Minden kocsmában annyi törpe van, ahány játékos játszik. Ha megtörtént a licitálás, összehasonlítjuk az érméinket és az választ elsőként a kocsmából, aki legnagyobbat licitálta. Ha egyenlőség van, a játékostáblák tetején elhelyezkedő kristály értéke dönti el a sorrendet (5>4>3>2>1). Szerencsére mégsem azon fog múlni a játékunk, hogy milyen kristályt sorsoltak nekünk a játék elején, ugyanis minden holtverseny alkalmával az egyenlőségen osztozó játékosok kristályt cserélnek. Ha 3, 4 vagy akár 5 játékos is ugyanazt az érmét licitálta, akkor több szereplős a csere (5 esetén: első az utolsóval, második a negyedikkel, a harmadik játékos pedig megtartja a sajátját).

Nidavellir társasjáték - kártyaválasztás

A kártyaválasztásnál több szempontot is figyelembe vehetünk: egy-egy kasztból minél többet szerzünk, annál több pontot ér, és az első kor végi csapatértékelésnél érdemes arra törekedni, hogy legalább 1-2 kasztból nekünk legyen a legtöbb a hadseregünkben. A hőskártyákat viszont csak úgy szerezhetjük meg, ha 5 kasztból álló sorozatokat csinálunk. A kaszttal rendelkező hősök felérnek 2-3 alap törpkártyával, a kaszt nélküliek meg általában valamilyen speciális képességgel rendelkeznek.

Csapatértékelés

Amint elfogy az első kor paklija, végrehajtunk egy csapatértékelést. Ekkor megnézzük kasztonként, melyik játékosnak van a legtöbb rangja az adott kasztban. A rang a törpkártyákon bal felső sarokban lévő zászlócskáknak a száma – látni fogjuk, hogy egy-egy hős akár 2 vagy 3 ranggal is rendelkezik, így ezek megszerzésével komoly előnyre tehetünk szert.

Nidavellir társasjáték - kasztok

Azok a játékosok, akik az adott kasztban a legjobban teljesítettek, valamilyen kitüntetést szereznek. Ez a kovácsok esetén egy két ranggal rendelkező törp, a harcosoknál egy plusz érmeszerzés. Ami kifejezetten jó dolog, hogy a legjobb vadász becserélheti a nullás értékű váltóérméjét (amelytől sosem lehet megszabadulni) egy 3-as értékűre, a legjobb bányász pedig kaphat egy narancsszínű 6-os értékű kristály a játékostáblája tetejére, amit nem kell többé elcserélnie: ettől kezdve minden holtverseny esetén ő fog nyerni. A legjobb felfedező a következő kor pakliját előre „felfedezheti” vagyis felhúzhat belőle három kártyát és egyet megtarthat ezekből.

Hősök

Mindig nagy dilemma lehet, hogy melyik hősöket válasszuk a seregünkbe. Törekedjünk minél több sorozatra, ezáltal minél több hősre? Vagy koncentráljunk egy kasztra és ahhoz gyűjtsük a hősöket is? Esetleg gyűjtsünk kaszt nélküli hősöket? Ezek izgalmas képességekkel rendelkeznek, amelyek leírása egyébként szépen megduzzasztja szabálykönyvet.

Nidavellir társasjáték - Thrud hőskártya

Például Thrud a hadseregünkbe bármely kaszt alá bekerülhet, és időről-időre kasztot válthat, így mindig oda pakolhatjuk, ahol éppen számunkra előnyös a jelenléte (kivéve a játék végén). Ylud ehhez hasonlóan az első korban bármely kasztunkba besorolható, így akár az utolsó pillanatban elcsíphetünk valaki elől egy kitüntetést. A játék végén Ylud egy tetszőleges kaszttal rendelkező katonaként értékelhető (döntenünk kell a sorsáról).

Nidavellir társasjáték - hőskártyák

Ulinével pedig nem kell előre licitálnunk, mint másoknak, hanem megvárhatjuk amíg a többiek „megtették tétjeiket” és felfedték őket: majd ezt követően választhatunk mi is érmét. Sőt, Uline a kincstárral való ügyleteit is ravaszul végzi: ő egyedül birtokolhat egyszerre 5-nél több érmét is.

Annak, aki nem akar a hősök különleges képességeivel vacakolni pedig még egy lehetőség kecsegtető lehet: a Dwerg testvérek. Öten vannak és egyszerűen annál több pontot érnek, minél többet sikerült megszereznünk belőlük. Ez mind az 5 Dwerg esetén akár 135 pont is lehet!

Nidavellir társasjáték - Dwerg testvérek

Vélemény

A Nidavellir egy meglepően egyszerű stratégiai társasjáték, ami ennek ellenére kellő teret ad a taktikázásnak is. A licitálós jellegéből adódóan ketten nem érdemes játszani, de ezen felül mondhatni minden játékosszámmal élvezetes, és nagyon más stratégiát igényel. Ha például 5-en vagyunk, nagyon ügyesen kell kiszimatolni, melyik kasztnál van esélyünk a kitüntetésre - erre egyébként mindig érdemes rámenni, hogy egy kicsit mederbe tereljük az első koros toborzást.

Ami a legizgalmasabb, hogy nagyobb játékosszámnál a kincstárból történő váltás egy teljesen új szintre lép. A szabálykönyv azt mondja, hogyha a váltásod során nincs a kincstárban az adott értékű érméből, vegyél el az eggyel nagyobból. Ha öten játszunk, előfordulhat, hogy akár 4-5 értéket is átugorhatunk, mert az érmék épp más játékosoknál vannak, és így egy jó pillanatra időzített átváltás sok pluszpontot hozhat a konyhára. Persze ehhez ügyesen is kell licitálni, hogy ne halásszák el előlünk a lehetőséget.

Nidavellir társasjáték - játékostábla érmékkel

A hősök kiválasztása számomra mindig dilemmát okoz, és nem volt két játék, amiben ugyanarra a kasztra gyúrtam volna. Beletettünk néhány partit, és úgy éreztem, mindegyikben kaptam valami új élményt a játéktól. Egyértelmű, hogy a néhány különleges képességgel rendelkező törpöt nem lehet elég jól kitapasztalni 1-2 parti alkalmával, így azok mindig ígérnek egy kis változatosságot. No persze pont a képességek sokszínűsége miatt egy kicsit hosszabb a játék tanítása új játékosok számára – bár azt is megtehetitek, hogy ezeket a hősöket kiveszitek az új játékosok kedvéért a játékból. Viszont arra készüljetek fel, hogy a játék sok helyet kíván, játékosonként játékostábla+5 oszlopnyi kártyával kell számolni. A setuphoz szintén idő kell, a kártyákat a tartókra helyezni, az érméket kiválogatni - bár ha egyben el tudjátok pakolni a kincstárat, azzal legközelebb időt spórolhattok.

Összegzés

Egy szuper hangulatos, szettépítő társasjátékot kapunk a Nidavellir dobozában. Mindenki megnyugtatására mondhatom, hogy a Nidavellirt nem tekinthetjük egy újabb 7 csodának, mert hiába szettépítés, a licitálós része eléggé más irányba viszi stratégiailag. A játékhoz akár 5-en is le tudtok ülni, és egy-egy parti hihetetlenül gyorsan (5-en is beleférhettek az 1 órába) le tud zajlani tekintve, hogy nincs sok kártya a játékban. Épp a kevés kártya miatt is, érdemes jól megfontolni, milyen logika mentén építjük a hadsereget, mert a játék végéig kb. ~20-25 törpöt fogunk tudni megszerezni. Ezt a játékot azoknak ajánlom, akiknek van lehetősége 4-5 fős társasággal játszani és szeretnének egy gyorsan lejátszható, de annál gondolkodósabb társasjátékot a gyűjteményükbe. Persze az se hátrány, ha nem áll tőlük távol ez a törpös-fantasy téma és tetszik nekik a játék grafikája.

Nidavellir társasjáték - kocsmák és hőskártyák

Köszönjük a Társasnavigátornak, hogy kipróbálhattuk ezt a játékot!

Ha tetszett ez a bejegyzés, kövess minket Facebookon, vagy Instagramon!

Hasonló társasokról itt olvashatsz:

Lista12/02/2021

Karácsonyi társasjáték ajánló

Ajánló11/10/2021

Bűnügyi krónikák: Londoni esetek és 1400

Kiegészítők10/10/2021

Fagybérc: ha Everdell idillje már nem elég, itt a nehezítés