Praga Caput Regni – igazi eye candy, de mitől olyan jó játék?

Praga Caput Regni

2020
1-4
~120 perc

A Praga Caput Regni egy 2020-ban megjelent stratégiai társasjáték, mely Vladimír Suchý-nak, az Underwater Cities tervezőjének a játéka. A játékot könnyű felismerni a 3-dimenziós komponensek (lépcsők, Károly-híd), a forgatható akciókerék, a kétrétegű játékostáblák vagy a gazdagon illusztrált játéktábla alapján. Célunk pedig nem más, mint a város legismertebb hídjának, a Károly-hídnak a megépítése.

Áttekintés

A Praga Caput Regni tipikusan egy olyan társasjáték, ahol sok forrásból szerezhetünk pontokat, viszont itt tényleg érdemes mindegyikre odafigyelni – a játékban minden akció összefügg egy másikkal, és ha ügyesen szövögetjük ezt a bonyolult szőnyeget, a végén ponteső lehet a jutalmunk. Fussunk is gyorsan végig a főbb akciókon, utána pedig kitérek a tervező néhány, szerintem zseniális ötletére.

Akciók

A játékosok az akcióikat egy forgó kerékről választhatják ki – hasonló fogaskerekes megoldással találkoztunk már a Tzolk’in társasjátékban is. A játék 6-féle akciója 6 db akciólapkán, kettesével csoportosítva jelenik meg – amikor elveszünk egy ilyen lapkát, dönthetünk, hogy melyik akciót akarjuk végrehajtani a kettő közül.

Időzítés mint a stratégia kulcseleme – Tzolk’in
A Tzolk’in egy izgalmas mechanizmussal dolgozó, ám igen nehéz munkáslehelyezős stratégiai társasjáték, melynek kulcseleme az időzítés.

Van két termeléssel kapcsolatos akció: a két fő nyersanyagunk a kő és az arany, az akció keretében vagy a termelés szintünknek megfelelő mennyiséget kapjuk meg, vagy növelhetünk egyet a termelésünkön, plusz emellé egy db nyersanyagot kaphatunk abból a típusból.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - arany és kő daruk

Van ezen kívül három lapkalehelyező akció. A játék egyik egyedi megoldása, hogy a lapkákat lehelyezéskor úgy forgathajtuk, hogy különböző sarkaikkal és éleikkel érintkezzenek, így nyerhetünk él-, illetve sarokbónuszokat. A városlapkákat (piros) a játéktábla gazdagon illusztrált alsó részén helyezzük el – itt egy picit oda kell figyelni, mert minden apró részlet számít: hova helyezzük, azonnal, vagy a játék végén ad-e pontot, körbe építünk-e vele egy plázát, illetve milyen egyéb bónuszokat nyújt.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - fejlesztés-, városfal-, és városlapkák

A másik két típusú lapkalehelyezés a játékosok saját területén történik, az akciókat ábrázoló, kaptárszerű játéktáblájukon, illetve akörül. Az akciók fejlesztése a sárga színű fejlesztés-lapkákkal lehetséges, ezeket magára a játékostáblára kell helyezni. A tábla köré pedig falat emelhetünk, ezek a szürke színű kőfal-lapkák, melyek a városlapkákhoz hasonló bónuszokat adnak.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - városfal és lehelyezési bónuszok

Az utolsó akció pedig a játék fő csapásvonala, ami magának a Királyi útnak, illetve a Károly-hídnak az építése. A játéktábla alsó részén, a város közepén húzódik egy, kissé nehezen kivehető út, amelynek 5 állomása van. Az első három állomás az út, az utolsó kettő pedig a híd építéséhez kapcsolódik. A játékban az egyik legértékesebb erőforrás a tojás, ugyanis az út egyes állomásain tojások elköltésével juthatunk extra akciókhoz, jutalmakhoz. Sőt, aki a hídépítés utolsó fázisáig elér, plusz pontozási feltételeket szerezhet a játék végi pontszámításhoz.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - királyi út és Károly-híd építése
Biztosan furcsálltátok, hogy a kő és az arany mellett hogy jön képbe a tojás, mint nyersanyag a játékban? Érdekesség, hogy a Károly-híd malterébe állítólag tojást is kevertek, mert a korabeli építészek úgy gondolták, így tartósabban lehet összetapasztani a köveket. 😊

Kedvenc megoldásaim a Praga Caput Regniben

1. Nyersanyagkerekek

Néhány ügyes megoldásra már akkor felfigyel az ember, amikor kipakolja a játékot, vagy tanulja a játékszabályt. Az egyik ilyen a kétrétegű játékostábla nyersanyag-mennyiséget számontartó kerekei. Nagyon pofásak, és külön tetszik bennük, hogy a 6-os, illetve 9-es értéknél a kerekek küllői lelöknek egy-egy kockát, amelyek alatt egyszeri bónuszokat találunk, később ezek a kockák pl. a városlapkák lehelyezésekor hasznosíthatók.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - játékostábla

2. Sarok-, és élbónuszok

Az egyik legzseniálisabb megoldásnak a lapkalehelyezéskor szerezhető él-, és sarokbónuszokat tartom. Mint ahogy már fentebb írtam, a lapkákat bármilyen orientációban lehelyezhetjük, úgy, ahogy számunkra a legjobb. Ezt úgy kell elképzelni, hogyha két hexa két bónuszos oldalán (élén) érintkezik, akkor az érintkező ikonok a feltüntetett bónuszokat nyújtják. Ezek többnyire pluszpontok, plusz nyersanyagok, ablakok (egy újabb ritka erőforrás). A sarokbónuszok után járó kék és piros korongok pedig a Katedrálison és az Éhségfalon elért pozíciónk után adnak pontot (de ha nem vigyázunk, értéktelenek maradnak!).

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - város lehelyezési bónusz

Egy sajnálatos probléma ezekkel, ami tipikusan a kőfal-lapkáknál ütközik ki, hogy bizony nehéz őket úgy igazítani, hogy valóban kihasználjuk a bónuszokat. A játékban az akció-fejlesztés nem kap nagy szerepet, mert nem ez az elsődleges pontforrás – viszont sok bónuszt csak úgy tudnánk megszerezni, ha kimondottan a lehelyezett fal melletti akciót fejlesztjük – ez viszont nem biztos, hogy megéri a plusz fáradságot. Annak ellenére nagyon bájosnak tartom ezt az összeillesztős-bónusz dolgot, hogy nehezen használható ki, viszont annál jobb érzés, ha minden klappol. 😊

3. Akciókerék

Tudom, nem egyedi ötlet, vótmá', de mégis annyira jól fel tudja dobni a játékmenetet, a stratégiázást egy ilyen forgó akciókerék. Ez a kerék annyit tud a visszaszámláló funkcióján felül (a játék megadott számú kerékfordulat hosszúságú), hogy az egyes akciókat prioritizálja a játékosok szemében, így csavar egy nagyot az akciók fejünkben előre kigondolt sorrendjén.

A kerék három szakaszból áll: a friss akciólapkák, amiket éppen előttünk használtak, a piros zónába kerülnek – innen csak plusz arany fejében választhatunk akciót. Egy idő után ezek az akciók a zöld zónába forognak, ahonnan ingyenesen vehetjük el őket – ez a leggyakrabban használt zóna tapasztalataim szerint. A kék zónába csak azok az akciólapkák kerülnek, amiket senki nem választott körök óta, itt pedig nemhogy ingyen kapjuk őket, de plusz pontokat is kapunk értük.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - akciókerék

Kérdés, hogy bedőlünk-e a keréknek, és mindig az ingyenes zónából választunk akár úgy is, hogy ennek mentén átvariáljuk a stratégiánkat – vagy inkább ragaszkodunk az előre kigondolt tervhez és megfizetjük a számunkra kecsegtető, de borsos árú akciót? Ebben azért annyi szabadságot ad a játék, hogy minden akció kétszer szerepel a keréken, így relatíve kicsi az esélye annak, hogy a kiszemelt akció ugyanabban a fizetős zónában kapjon helyet körről körre. Persze bónuszokból itt sincs hiány – a kerék közepén található bónuszokat a körünk során bármikor igényelhetjük, kör elején, közben, végén - amikor épp a legtöbbet tudjuk kihozni belőle.

4. Katedrális és Éhségfal

A játékhoz két, kartonelemekből összetákolható „lépcső” tartozik: röviden az, hogy ezeken milyen magasra jutunk, fontos része a játék végi pontszámításnak. Azonban nem csak függőlegesen, hanem vízszintesen is mozoghatunk rajtuk, sőt, érdekünkben is áll: ha odafigyeltünk a sarokbónuszokra, az általuk szerzett piros és kék korongok annál több pontot érnek, minél többet haladtunk vízszintes irányban a megfelelő lépcsőkön. Itt tetszik, hogy mindenki a saját sorsának a kovácsa falakon, nincs is feltételnül verseny, mert akkor úgysem áll érdekemben a vízszintes mozgás, ha nem megyek rá a sarokbónuszokra.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - Katedrális és Éhségfal

Néhány negatívum a játékban

Be kell valljam, kicsit elfogult vagyok ugyan, mert a játék már az előtt borzasztóan tetszett, hogy játszottam volna vele – mégis van néhány probléma, amit még a rózsaszín felhőn keresztül is felfedeztem benne.

Túlzsúfolt város

A játéktábla olyan, mint egy mesekönyv, kicsit a „Keresd Waldót” feladványokra emlékeztet az aprólékos rajzai miatt – emiatt viszont nagyon nehéz észrevenni, hogy innen tulajdonképpen melyik információ fontos számomra. Már a városlapkák lehelyezése előtt se könnyű a dolgunk, de amikor már lent van jó néhány ezekből így-úgy forgatva, szinte alig különülnek el a plázáktól, kicsit kaotikussá válik az egész. A legszembetűnőbb probléma viszont az, hogy a királyi út egyes fázisai nehezen kivehetők a díszes városka közepén, ezt valahogy jobban kiemelhette volna a dizájner, akár nagyobb ikonok használatával.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték - játéktábla

A bőség zavara – a bónuszok bónusza

Itt jegyezném meg, hogy ez a dolog nem feltétlenül negatívum mindenki számára. A játékban a 6-féle akció elsőre hasonló erősségűnek tűnhet, de ez koránt sincs így. A játék meglehetősen rövid ahhoz, hogy bizonyos típusú „egyszerű” akciókra pazaroljuk a köreinket, amikor azokat meg lehet akár bónuszként is szerezni (gondolok itt a termelés-növelésre pl., ami a városlapkákkal is megszerezhető). A játékban minden mindennel összefügg, ezért nagyon alaposan végig kell gondolnunk köreinket. Ravasz megoldás a játékban, hogy kék korongokat a városlapkákkal, pirosakat a kőfal-lapkákkal szerezhetünk. Viszont, azért, hogy pontot is érjenek az adott színű tokenek a játék végén, a kék lépcsőn való mozgáshoz épp a város, a piroson való mozgáshoz a kőfal-lapkák segítenek hozzá.

Általános tapasztalat, hogy nem szabad elhanyagolni a függőleges pozíciónkat a lépcsőkön, mert ebből jelentős pont összegyűlhet, viszont itt a mászáshoz ablakokat kell költenünk, amiket akkor lehet hatékonyan gyűjtögetni, ha minden apró részletre felfigyelünk (akciókerék-bónuszok, lapkalehelyezési- és élbónuszok).

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték
A játék leginkább arra megy rá, hogy mennyi bónuszt tudunk összehalmozni, hogyan tudjuk őket kombinálni, hogyan tudunk egy-egy, látszólag jelentéktelen dugiponthoz jutni,

hányszor tudunk duplázós köröket csinálni (az arany és ezüst színű ablak befizetésével ugyanis csinálhatunk egy plusz akciót!). A lehetőségeink végtelenek. Sőt, a játékban vannak még techlapkák is, amik további dilemmákat adnak az akcióválasztásunkhoz (további bónuszok a bónuszaink után 😜). Szóval összességében nagyon összetett tud lenni a játék, ha jól akarjuk játszani, akkor bizony kellhet némi gondolkodási idő játékosonként.

Összegzés

Nem szeretném véka alá rejteni, hogy ez a játék teljesen lenyűgözött engem, mind dizájnban, mind a játékmenet apró, egyedi megoldásaiban. Kimondottan ajánlom azoknak, akik szeretik azokat a játékokat, ahol a taktikai (tehát az adott körülmények mellett hozott, időszakos) döntések nagy szerepet játszanak. Ez tipikusan nem az a játék, ahol előre kigondolsz egy stratégiát és azt rendíthetetlenül végigviszed – az időzítés, akárcsak a Tzolk’inban, itt is fontos szerepet kap.

Praga Caput Regni stratégiai társasjáték

Jó hír, hogy 2021-ben magyarul is megjelenik majd a Gémklub kiadásában, bár a játék jó euróhoz mérten teljesen nyelvfüggetlen, ezért aki nem bír addig várni, nyugodtan beszerezheti angol nyelven is. Rajongói magyar játékszabályt itt találtok hozzá.

Nagyon köszönjük a Társasjátékpontnak, hogy kipróbálhattuk ezt a remek társasjátékot! 😊

Ha tetszett ez a bejegyzés, kövess minket Facebookon, vagy Instagramon!

Kapcsolódó bejegyzések

Ajánló05/16/2021

Színek és minták összjátéka - Calico

Ajánló03/30/2021

Honey Buzz - a méztermelés stratégiája

Kritika02/22/2021

Polynesia: szökés a lávafolyam elől