A Res Arcana: A hatalom alkímiája egy 2019-es megjelenésű tablóépítő stratégiai társasjáték, melyben célunk, hogy mi legyünk a leghatalmasabb mágusok. Ennek érdekében az 5 fő esszencia gyűjtésével, varázstárgyak és sárkányok megidézésével, valamint világcsodák megszerzésével és hatalommal bíró helyek elfoglalásával törekszünk a győzelemre. Rövid játékidő, egyszerű játékmenet, de mégis a kártyák kombinálásán keresztül végtelen lehetőség, miközben a fantasy világát gyönyörű illusztrációk idézik meg – lássuk!
A Res Arcana egy tablóépítő társasjáték, akárcsak a Fesztáv: a játékban kártyákat (ereklyéket) játszunk ki a kezünkből magunk elé, melyeknek hatásait a játék egész folyamán élvezhetjük. Fizetőeszközeink az esszenciák lesznek: Hév 🔥 (piros), Élet 🌿 (zöld), Halál ☠️ (fekete), Nyugalom 💧 (kék) és Arany 🟨 (sárga), melyeket apró fa tokenekkel tartunk számon. A játékban győzelmi pontokat gyűjtünk, és aki elsőként ér el 10 pontot, az nyeri a játékot. Győzelmi pontokhoz többféleképpen juthatunk:
A játékban esszenciákat gyűjtünk azért, hogy drága kártyákat fizessünk ki, melyek aztán még több esszenciához juttatnak bennünket és így még drágább kártyákat vásárolhatunk belőlük. A játék célja tehát, hogy egy jól működő „gépezetet” alakítsunk ki, amiből fordulóról fordulóra ki tudjuk nyerni a megfelelő mennyiségű esszenciát.
Minden játék elején leosztásra kerül játékosonként 8 db ereklyekártya. Ezek a kártyák különböző képességekkel rendelkeznek, emellett esszencia-bevételt vagy győzelmi pontokat adnak. A legtöbb ereklye valamilyen esszencia-átalakító képességgel rendelkezik, aminek a használatához a kártyákat 90 fokkal el kell fordítani – ez azt jelenti, hogy a következő fordulóig inaktívak maradnak. Vannak ezen kívül az ellenfelek bosszantására alkalmas hatások: pl. mikor sárkányokkal támadunk, minden játékos életesszenciát (zöld token) veszít – természetesen vannak olyan kártyák is, melyek a támadások elleni védekezésre alkalmasak, és megóvják esszenciáinkat az eldobatástól. Egy másik képességgel a kártyáinkon tárolhatunk esszenciákat, melyekhez a következő forduló elején férhetünk hozzá. Az ereklyék mellett minden játékos felölti egy mágus szerepét (máguskártya) és a karakternek megfelelő képesség birtokába kerül.
Fontos, hogy minden játékos adott számú ereklyével játssza végig a játékot – az ereklyepakli átnézésére mindenkinek lehetősége nyílik a játék kezdetén. Ekkor mindenki felmérheti, milyen kártyák lesznek játékban, és ennek megfelelően alakíthatja a stratégiáját. A 8 kártyát egy ereklyepakliba kell keverni, amiből kezdetben 3 van a kezünkben, és fordulónként további egy-egy kártyát húzhatunk belőle (néhány hatás miatt akár többször is lehetőségünk lehet kártyahúzásra).
Minden forduló elején a játékosok egy-egy varázstárgyat választanak maguknak a közös készletből, melynek az előnyeit az adott fordulóban élvezhetik: lehet ez plusz bevétel, arany-előállító képesség, plusz lap húzás, a paklink három lapjának felfedése, és tetszőleges visszarendezése, védelem a támadásokkal szemben vagy kártya visszaforgató képesség. A visszaforgatás (Feltámasztás) segítségével egy kártya hatását a 90 fokkal való elforgatás után, még egyszer alkalmazhatjuk az adott fordulóban. A varázstárgyak közül mindig az először passzoló játékos választhat elsőként, azonban olyan tárgyakat nem választhat, amik még a nem passzoló játékosok birtokában vannak.
A világcsodákat aranyért lehet megvásárolni - valamelyik csak győzelmi pontot ér, mások képességeket is adnak. Aranyhoz általában nem juthatunk közvetlen bevételként, néhány kártya segítségével előállíthatjuk más esszenciákból, vagy egy kártya eldobásával szerezhetünk aranyat egyesével. A legtöbb pontot azonban a hatalommal bíró helyek adják, amelyek igencsak drágák, akár több fordulót is igénybe vehet, mire összekaparjuk az árukat. Egy idő után könnyedén meg lehet mondani egy-egy játékosról, melyik helyre gyűjt, és a támadó kártyákkal a gyűjtögetésben erősen hátráltathatják egymást a versengő felek.
Nincs mit szépíteni azon, hogy a Res Arcana gyakorlatilag egy versenyfutás, akárcsak a Splendor: az a játékos nyer, aki a leggyorsabb ütemben tud gyarapodni, a leghamarabb tud világcsodákat és hatalommal bíró helyeket vásárolni és ezáltal 10 győzelmi ponthoz jutni. Természetesen ehhez mindenkinek a saját ereklyepaklijából kell kihoznia a legtöbbet, és jókor jó varázstárgyat kell választania az alaposan megválasztott céljainak eléréséhez. Általános taktika az arany minél gyorsabb felhalmozása, világcsodák vásárlása, valamint egy hatalommal bíró hely kijelölése, amire gyűjtünk a játék során. A játékban vannak olyan kártyák, amelyek jól kombinálhatók egymással – ezen kombinációk keresése az egyik legfontosabb eleme a stratégiánknak.
A Res Arcana egy izgalmas stratégiai kártyajáték, amelyben abból kell főzni amink van: minden játékosnak a kezdetben kiosztott 8 ereklye segítségével kell egy jól működő gépezetet kialakítania, amivel minden fordulóban több és több esszenciát tud felhalmozni, hogy aztán azt világcsodákra és hatalommal bíró helyekre váltsa be. Fontos a játékban a képességek kombinálása, és egy jól kigondolt sorrend felállítása a kártyák kijátszására. Nekem tetszett ez a fajta kihívás, hogy mindig egy kicsit más ereklyepakliból kell dolgozni – minden ereklyének más a költsége, így előfordulhat, hogy főként egy vagy két esszencia gyűjtésére a törekszünk és az ennek a vonalnak megfelelő hatalommal bíró helyet igyekszünk megkaparintani. Ezek a kártyák megszerzésük után egy adott stratégiai vonalat követelnek meg, amire ügyesen rá kell érezni. Jó, hogy van a játékosok között interakció, még ha nem is túl sok (egymás támadása, akadályozása a kártyák megvásárlásában), enélkül igen unalmas lenne gyűjtögetés.
Összességében a játékban kezdettől fogva ott lebeg a feszültség, hogy ki lesz az, aki elsőként eléri a 10 pontot. A pörgős játékmenet miatt (körönként egy akció) egy-egy partit 1 órán belül simán le lehet játszani. A játék újrajátszhatóságáról a különböző máguskártyák és az ereklyekártya-leosztások gondoskodnak. A kártyákon lévő jelölések értelmezése azonban néhány esetben nem túl egyszerű: a szabálykönyv pedig sajnos nem tartalmazza minden egyes kártya részletes leírását – ez számomra hiányossága a játéknak. A BGG-n azonban van fent egy szuper melléklet, ami minden kártya hatását elmagyarázza – első játék alkalmával érdemes lecsekkolni. 😉 Annak ellenére, hogy a játék gyorsan játszható és maga a játékmenet nem túl bonyolult, a jó kártyakombinációk és gyűjtögetési stratégiák kigondolása, valamint az egymás mellé halmozott ikonok értelmezése nem egyszerű – a játékot inkább haladóknak ajánlom kipróbálásra.
A társast a Gémklub jóvoltából próbálhattuk ki, köszönjük nekik! 😊