A Gaia Projekt (2017) a 2012-es nagy sikerű Terra Mystica stratégiai társasjáték újragondolt verziója, mely az űrbe kalauzol el bennünket. A Board Game Geek listája szerint ez a 9. legjobb társasjáték a nemzetközi terepen. Minden játékos egy kitalált fajt alakít, amivel igyekszik meghódítani az univerzumot – a különböző bolygókon bányák, bolygótani-, és kutatóintézetek épülnek, a bolygók között szövetségek alakulnak, ezek pedig mind-mind a faj fejlődését szolgálják. Elő a legnagyobb asztalotokkal, és már mehet is a játék!
Na jó, azért ez nem ilyen egyszerű. A Gaia Projekt egy tipikusan sok erőfeszítést és figyelmet igénylő játék, amit akkor fogtok élvezni, ha túl vagytok az első néhány játékon. A szabálykönyv igen terjedelmes, nem éppen egy könnyed esti olvasmány. Egy igazi heavy euró játékra számítsatok több órás játékmenettel, rengeteg gondolkodással, és persze sok-sok élménnyel! 😉 Lássuk!
A Gaia Projekt egy sci-fi tematikájú stratégiai társasjáték, amiben 14 különböző faj szerepében próbálhatjátok ki magatokat. Minden faj egyedi képességekkel rendelkezik, és más élőhely ideális számára (például a Hadzs Hallák a piros színű bolygón őshonosak). Ahhoz, hogy a választott fajunk másféle bolygókon is gyökeret verhessen, előbb terraformálnunk kell az adott bolygót, vagyis lakhatóvá tenni a faj számára. Az erőforrásaink egyszerűek: érc, amit a bányáinkból szerezhetünk, kredit vagyis valamilyen pénzszerű fizetőeszköz, tudás és energia. Utóbbi kettő ugyan egy kicsit megfoghatatlan, azért próbáljuk elképzelni: az energiánk egy körforgás része (tehát megmarad: nem vész el, csak átalakul 🧐), a tudásunk pedig akadémiák és kutatóintézetek megépítésével gyarapszik, amit aztán technológiák fejlesztésére fordíthatunk. Van még egy fizetőeszköz, az úgynevezett „kvantumtudás-kocka” ami szintén remekül illik ebbe a környezetbe. A tematika tehát szerintem teljesen rendben van, nem tartalmaz ellentmondásokat.
A design már egy sokkal megosztóbb téma. A játéktábla elég minimalista, a fekete hátterű mezőkön egy-egy színes bolygót találunk. Minden játékosnak van egy saját fajához tartozó táblája, melyen található egy sáv, amin az erőforrásainak aktuális állapotát követjük, az energiát pedig egy körforgásban keringetjük. Minden megépíthető épületnek egy külön mezője van, amiről ha eltávolítjuk az épületet (egy bolygóra építjük), akkor növeljük a bevételünket (ezzel a mechanizmussal gyakran operálnak a játéktervezők, láttunk ilyet már pl. a _Korkép_ben is). Az ércet egy fehér négyzet, a kreditet sárga korong, az energiát lila korong, a tudást kék hatszög jelöli.
A Gaia Projekt elég „szögletes” játék, látványban nincs igazán olyan eleme, ami megragadná az ember képzeletét. A kis műanyag épületek elég egyszerűek, a fajokat is egy kicsit „retró képregényes” stílusban ábrázolja a játék. A játék világa valakinek bejön, valakinek pedig túl puritán – mindenki eldöntheti, melyik csoporthoz csatlakozik. Ettől függetlenül a játék rendkívüli mélységű, kidolgozott, és rengeteg tesztelés áll mögötte, csak a külcsín nem feltétlen olyan megkapó, mint ahogy azt más euróktól megszokhattuk.
A Gaia Projektben a legnehezebb feladat az erőforrás-menedzsment. Hogyan tudom úgy kihasználni azt a kevéske nyersanyagomat, hogy közben a lehető legtöbb győzelmi pontot szerzem, a leggyorsabban fejlődöm? A játékmenet általában úgy néz ki, hogy sorban minden játékos egy akciót hajt végre körönként, ez pedig tipikusan addig ismétlődik, amíg van elkölthető erőforrás; ha már nem tudunk több akciót végrehajtani, passzolunk. Amint mindenki passzolt, egy új forduló veszi kezdetét amikor mindenki a bevételének megfelelő erőforrásokat veheti magához. A játékban egy sor akcióból választhatunk – vannak olyan alap akciók, amelyeket mindenki végrehajthat akárhányszor egy fordulóban (pl. építés, terraformálás, fejlesztés), viszont vannak olyan különleges akciómezők, amelyeket egy fordulóban csak egy játékos használhat.
A játék rendkívül komplex, és a különböző fajok általában egészen más játékstílust kívánnak meg a játékosoktól. De amit leginkább kiemelnék: a játékban teljesen nyílt lapokkal játszunk. Mindenki lát mindent, a másik pontszámát, elérhető akcióit, erőforrásait és innentől kezdve minden lépésedet előre kiszámíthatod, hosszútávú stratégiát állíthatsz fel. Nincsenek váratlan események, nincs kártyahúzás, kockadobás – a szerencsefaktor egyenlő a nullával, tehát nem érhet meglepetés. A játékosok persze keresztbe tehetnek egymásnak, amikor pl. egymás elől foglalnak bolygót vagy használnak el közös akciómezőket. Ezen kívül csak egyféle interakció van a játékban: ha a veled szomszédos bolygók egyikén valaki építkezik, feltöltheted az energiádat (ami szinte az egyetlen mód erre, ezért gyakran igénybe is fogod venni). Egyébként nem harcolunk egymással, nem kereskedünk, sőt a szövetségkötés is csak egy faj saját bolygói között lehetséges.
A Gaia Projekt leginkább egy egyszemélyes projekt, ahol csakis rajtad áll, hogy hogyan alakítod a játék állását.
A Gaia Projektben minden egyes alkalom egyedi, amikor leültök játszani: játékról-játékra változnak a fordulóvégi célok, a bónuszlapkák (plusz bevételek) és szövetséglapkák (jutalmak), de a legnagyobb változatosságot természetesen a fajok hozzák. A játékban 14 különböző faj irányítását próbálhatjátok ki, de vigyázzatok, minden fajnál más lesz a nyerő stratégia! A játék maga is javaslatot tesz az első néhány alkalom előkészítésére és van néhány „kezdő faj”, amelyekkel elsajátíthatjátok az alapokat. Azt hiszem, ezt a játékot az idők végezetéig lehetne játszani, más és más faj-kombinációkban, még akkor sem válna unalmassá.
A 7 játékostábla mindkét oldalán egy-egy fajjal
Ezt a játékot egyértelműen a tapasztaltabb társasjáték-rajongóknak ajánlom, akik rászánják az időt és energiát a szabályok megtanulására. A játék sok-sok szimbólummal operál, amelyek jelentését lehet, hogy még 2-3 játék után is ki kell keresnetek a szabálykönyvből.
A Gaia Projekt szerencsére elérhető magyar nyelven, így angol nyelvtudást nem igényel. Az interneten sok-sok szabálymagyarázó videó kering, javaslom, hogy nézzetek meg néhányat. Ha nem hagyjátok, hogy a kezdeti nehézségek elrettentsenek titeket, a társaságotok egyik kedvenc stratégiai játéka lehet.
Amire még ügyeljetek, hogy a játék hatalmas helyet kíván 3-4 főre, így mindenképpen egy nagy asztalra lesz szükségetek. Ahhoz, hogy a játék tetszen, nem kell feltétlenül sci-fi rajongónak lenned, hiszen az agytekervényed tornáztatása már magában elegendő az élményhez. Ha pedig a taktikádon szeretnél csiszolni, az egyszemélyes játékmódban (automa) ezt bátran megteheted. Ha tetszett a Mars Terraformálása és nem tudsz leszakadni a csillagközi témáról, mindenképp javaslom, hogy kóstolj bele a Gaia Projektbe is! 😉