Még több Azul – Azul: A királyi pavilon

Azul

2018
2-4
~45 perc

A Next Move Games kiadó újabb Azul játékkal lepett meg minket, ami a nagysikerű (2018-ban év játéka díjat nyert) Azul (2017) és az Azul: Sintra üvegcsodái (2018) után a játék 3. variációja – mert Azulból sose elég! Lássuk, mit nyújt nekünk az új Azul játék!

A játékról

Az új játék látványra sokkal izgalmasabb, ugyanis itt hatágú csillagokat (vagy ha jobban tetszik: 6 szirmú virágokat 🌸) rakunk ki rombusz formájú elemekből. A játéktábla kialakítása már önmagában izgalmasabbá teszi ezt a verziót – nem csak a formák, de a pontozási rendszer miatt is. A játék ezúttal 6 színnel dolgozik, a játéktáblán 7 csillagot találunk, minden színhez 1-1 tartozik, illetve a középső csillagot 6 különböző színű elemből rakhatjuk ki. A játék fixen 6 fordulóból áll, ennyi ideje van a játékosoknak a lehető legtöbb pontot gyűjteni. Új elem a pontozótábla, ahol a játékosok folyamatosan követhetik egymáshoz képesti helyzetüket – ez még izgalmasabbá teszi a versenyt! 😜

Gyűjtögetés és a joker-szín

A királyi pavilon az elemek gyűjtését illetően továbbra is a klasszikus Azul-mechanizmust követi. A gyűjtögetés fázisban kis kör alakú manufaktúra-korongokra a zsákból mindig 4-4 elemet helyezünk fel, valamint továbbra is középre kerül az első játékost jelölő rombusz.

Azul: A királyi pavilon stratégiai társasjáték - manufaktúrák
Manufaktúrák 2 játékosra

Az új játék csavarja, hogy minden körben van egy joker szín, amit az adott körben bármelyik másik szín helyettesítőjeként használhatunk. Ennek gyűjtése más színekkel együtt lehetséges. A játék további újdonsága, hogy az a játékos, aki először markol a középső „kincses bányából” nem csak megszerzi az első játékos előnyét, de annyi pontot veszít, ahány elemet elvett onnan.

A csillagok építése

A játék újabb csavarja az első Azulhoz képest, hogy itt a begyűjtött rombuszokat csak azután rakjuk fel a játéktáblára, miután az összes elfogyott a manufaktúrákból, egy különálló építés fázisban. Ez a verzió bevallom, nekem jobban tetszik, mert sokkal nagyobb teret ad a taktikázásra, nem kell hirtelen döntéseket hoznunk (ettől még nem feltétlenül lesz könnyebb a játék). Az építés felváltva zajlik a játékosok között, mindig csak egy elem helyezhető fel a táblára.

A csillag egyes ágai különböző számokat viselnek – ez jelzi, hogy hány azonos elem használandó fel hozzá. Például, ha van 6 zöld rombuszom, ezeket felhasználhatom a zöld csillag 6-os ágának megépítéséhez, de csak egy elem fog felkerülni értelemszerűen a táblára. Természetesen dönthetek úgy is, hogy ugyanezekből a rombuszokból inkább a csillag 1-2-3-as ágát építem meg (ezzel több pontot szerezve). Az építéshez használt elemek (ez lehet akár joker is!) közül mindig egyet megtartunk, a többit a gyűjtődobozba helyezzük – tehát nem vissza a zsákba – vagyis ezek az elemek csak a végjátékban jönnek majd vissza újra. A gyűjtődoboz egyébként egy nagyon szép kis piros óratorony, ami tovább emeli a játék esztétikáját. 😊

Pontozás és bónusz elemek

Ha ügyesen helyezzük fel a rombuszainkat, újabbakhoz juthatunk hozzá az építés fázisban. A játéktáblán lévő csillagok csúcsaikkal egymást érintik, az ezek által bezárt térrészekben különböző szimbólumokat találunk. Ha sikerül körbevennünk egy ilyen szimbólumot, azonnal húzhatunk újabb rombuszokat (1,2 vagy 3 darabot) a pontozótáblán lévő 10 ágú csillagról, amiket a további pontgyűjtéshez használhatunk fel. A pontozás során a lerakott elemért mindig annyi pontot kapunk, ahány egybefüggő ága lett így a csillagnak – ebben tehát hasonlít az eredeti verzióra.

Azul: A királyi pavilon stratégiai társasjáték - bónuszok
A körbezárt szobor bónuszért 2 elemet vehetünk el a pontozótábláról

Még egy remek ötlet: rombuszok tárolása a következő körig

Azokat a rombuszokat, amiket az építés fázisban nem sikerült lehelyeznünk, eltárolhatjuk játéktáblánkon a következő körig (max. 4-et). Ha így is marad olyan elem, amit se lerakni, se eltárolni nem tudunk, azt el kell dobnunk és pontlevonás jár érte. Ez utóbbi igen ritka eset - bár mi eddig csak ketten játszottuk a játékot - de ilyen pontlevonás maximum a játék utolsó körében fordult csak elő.

Azul: A királyi pavilon stratégiai társasjáték - tárolás a következő fordulóig

Játékvégi jutalmak

Amennyiben a 6. kör végére sikerült kiraknunk egy teljes csillagot (vagy többet), az adott színű csillagért a pontozótáblán látható pontokat zsebelhetjük be. Legkevesebb pontot a tarka csillag ér, ezt a legkönnyebb ugyanis megépíteni. A különböző színű csillagok más-más pontokat érnek annak függvényében hogy a játék melyik körében kerültek joker szerepbe (a joker elemeket ugyanis csak egyesével tudjuk mindig gyűjteni). A játék végén természetesen a legtöbb pontot szerzett játékos győz.

Kinek ajánlom?

Az Azul: A királyi pavilon a pontozási rendszert és a gyűjtögetést tekintve sokkal szerteágazóbb játék, mint az eredeti Azul, azonban itt a játékosok között kevesebb az interakció – mivel nem kell azonnal lehelyeznünk az elemeket, nem tudjuk egymást „szívatni” a gyűjtögetésnél. A játékosok ugyanis könnyen lehet, hogy végül minden elemet le tudnak majd helyezni szabályosan, és ha mégsem, akkor is tárolhatnak 4-et a következő körig. Az új Azul szerintem nagyobb odafigyelést és számolgatást igényel, hiszen itt a plusz megszerezhető elemekkel is számolnunk kell, valamint azzal hogy a játékidő véges: 6 forduló után minden eldől. A játékot mindazoknak ajánlom, akik szeretik az Azult, mert alapvetően mindkettő egy meseszép kialakítású gondolkodós, logikai játék. Ketten nagyon jól játszható, úgyhogy pároknak is olyan kedvence lehet, ami az eredeti Azulhoz hasonlóan gyakran koptathatja a konyhaasztalt. 😉

Azul: A királyi pavilon stratégiai társasjáték - óratorony

Kapcsolódó bejegyzések

Ajánló07/06/2020

Időzítés mint a stratégia kulcseleme – Tzolk'in

Kritika06/28/2020

Szellemek szigete – analízis paralízis a köbön

Ajánló06/23/2020

Homályrév – A társasjáték-evolúció újabb nagy mérföldköve