Sagrada: egy színpompás stratégiai játék

Sagrada

2017
1-4
~45 perc

A Sagrada című játékban a barcelonai Sagrada Família templom rózsaüveg ablakait készítjük el mint üvegművesek. A játék kinézetre rendkívül megkapó, szép színes, igényes játékelemekkel. Ez a játék sokban hasonlít az Azulhoz, egyrészt tematikájában, másrészt a játék mechanizmusában: mindkettőben egy közös készletből választunk elemeket és helyezünk valamilyen logika alapján a saját táblánkra. Lássuk mit rejteget a Sagrada számunkra!

A doboz tartalma

A dobozban 4 ablakkeretet találunk, melybe különböző elrendezésű (nehézségű) mintakártyákat csúsztathatunk be. A játékhoz jár 90 db színes dobókocka (5 színben), melyeket minden körben egy zsákból húzunk ki, akárcsak az Azulban: ezek lesznek az üveglapjaink a rózsaablakon. A játékban ezen kívül vannak egyéni és közös célkártyák, valamint közös felhasználású eszközkártyák (segítségek), melyeket támogatásjelölők, vagyis csillogó kavicsok elköltésével használhatunk fel. 🤩

Sagrada stratégiai társasjáték - előkészületek 2 játékosra

A kockák lehelyezési szabályai

A színes dobókockás ötlet igazán frappáns, ugyanis ezzel még egy szintű randomizálást vittek a játékba. Nemcsak kihúzzuk a zsákból a kockákat véletlenszerűen, hanem utána még dobunk is velük - így alakul ki a közös készletünk, amiből mindenki igyekszik mazsolázni. Egy forduló két körből áll, a saját körében minden játékos vehet egy kockát a közös készletből, lehelyezheti az ablakára, illetve felhasználhat egy eszközkártyát támogatásjelölők elköltésével (egyik akció sem kötelező). A játék során mindig eggyel több kockát húzunk a szükségesnél, a megmaradt kocka pedig a forduló végén a fordulósávra kerül. Némelyik eszközkártya segítségével akár vissza is kerülhetnek a játékba az itt tárolt kockák.

Sagrada stratégiai társasjáték - mintakártya

Természetesen az, hogy a kockákat hogyan helyezhetjük le az ablakunkra, szigorú szabályokhoz van kötve: egymás mellett (vízszintes és függőleges irányban) nem lehetnek ugyanolyan színű vagy ugyanolyan számú kockák. Ezeken felül pedig be kell tartani a mintakártya előírásait: zöld mezőre csak (bármilyen számmal rendelkező) zöld kocka, 1-es mezőre csak (bármilyen színű) olyan kocka helyezhető, ami 1-est mutat. További szabály, hogy az első kockánkat csak az ablak szélére helyezhetjük, és minden további kockának érintenie kell valamely korábban lerakott kockát. És igen, itt jön képbe a stratégia: hogyan, milyen sorrendben érdemes lehelyeznem a kockáimat, hogy a végén a teljesen ablakkeretet kitöltsem? Mikor és melyik eszközkártyát érdemes használnom? Vigyázzunk, a játékidő véges: 10 forduló alatt összesen 20 kocka lerakására van lehetőségünk. Ez a játék nagy erénye: rendkívül rövid, pörgős, akár 30 perc alatt is végigjátszható.

Hasznos segítség: eszközkártyák

Az Azulhoz képest a játék erénye (vagy hátránya, ki milyen nehézséget szeret), hogy itt nagyobb szabadságot kapunk a játékelemek felhasználására, ugyanis minden játékban három véletlenszerűen kiválasztott eszközkártyát hívhatunk segítségül, amelyekkel pl. megváltoztathatjuk a dobott kocka értékét, újradobhatjuk a kockákat, felhasználhatjuk a fordulósávra rakott „pótkockákat” vagy bizonyos szabályok figyelmen kívül hagyásával áthelyezhetjük a már lerakott kockáinkat.

Sagrada stratégiai társasjáték - eszközkártyák

Az eszközkártyák használatáért támogatásjelölőkkel fizetünk, amelyből annyi áll rendelkezésünkre, amennyit a mintakártyánk mutat (minél nagyobb nehézségi szintet választottunk, annál több). Egy eszközkártyát akárhány játékos használhat, azonban a támogatásjelölők hamar elfogynak: az a játékos, aki az adott eszközt elsőként használja, 1 támogatásjelölőt költ, azonban minden további játékos ugyanazért a kártyáért 2 jelölőt fizet. Érdemes tehát meggondolnunk, hogy felhasználjuk-e ezeket a segítségeket.

Úgy gondolom, hogyha a könnyű (3 pontos) mintakártyákkal játszunk, ezek használata nélkül is jól gyűjthetők a pontok, azonban egy nehezebb mintakártyánál (5-6 pontos), ahol sok előre megkötött mezőnk van, bizony előfordul, hogy még úgy is marad 1-2 luk az ablakon a játék végére, hogy már az összes támogatásjelölőt elhasználtuk. Rajtunk múlik, hogyan taktikázunk. 🧐

Pontozás

A játékot az nyeri, aki a legtöbb pontot szerzi. A játék során mindenki 4 célt igyekszik teljesíteni: van 3 közös cél és egy egyéni – ez utóbbit érdemes titokban tartani, hogy a többi játékos ne próbálja szabotálni a tervünket. A közös célok között általában sorozatok vagy párok szerepelnek, pl. ki kell raknunk minél több olyan sort, vagy oszlopot, amelyben egy szín vagy szám nem szerepelhet kétszer, vagy épp a lehető legtöbb 5-ös és 6-os kockát kell felhasználnunk. Az egyéni célkártyák pedig egy-egy színt pontoznak, vagyis össze kell adni az adott színű ablakokra helyezett kockák értékét. Nagyon fontos, hogy a játékban egyéb pontozás nincsen, a játék közben nem kapunk pontot az egyes lehelyezésekért (az Azullal ellentétben), ezért nagyon kell a célkártyákat már a játék elején figyelni, hiszen ezek jelentik az egyetlen pontforrást. A játék végén 1-1 pontot kapunk a megmaradt támogatásjelölőink után, valamint mínusz pontot érnek az ablakon üresen maradt mezőink. A fordulósáv hátoldalán található egy pontozótábla, ami megkönnyíti a pontok számolását.

Sagrada stratégiai társasjáték - pontozótábla

Értékelés

A Sagrada egy igazán könnyen tanulható stratégiai játék, amely 30-45 perc alatt biztonsággal végigjátszható, így biztosan nem válik unalmassá senkinek a társaságban. A kockalehelyezési szabályokat sokszor nem is olyan egyszerű betartani, igen nagy odafigyelést igényel a játék, ha a lehető legtöbb pontra pályázunk. A játékban persze elég nagy a szerencsefaktor a dobókockákból fakadóan, de úgy gondolom, az eszközkártyák ezt szépen ellensúlyozzák. Egyetlen probléma az egyéni célkártyákkal van, ugyanis ezek mind-mind egy szín gyűjtésére vonatkoznak – azt pedig már 3-4 kör után ki lehet szúrni, hogy ki melyik színekre ment rá, innentől kezdve pedig kedvünk szerint meghiúsíthatjuk játékostársaink terveit.

A Sagradához megjelent egy 5-6 fős kiegészítő, ami azon kívül, hogy plusz ablakkereteket, kockákat és támogatásjelölőket tartalmaz, behoz egy plusz csavart a játékba, ami akár a 2-4 fős játékot is megfűszerezheti. Ha kevés nektek a Sagrada alapjáték élménye, próbáljátok ki a kiegészítőt! 😍

Sagrada 5-6 fős kiegészítő

A Sagrada kiegészítője behoz a játékba egy egyéni készletet, amiből a közös készlet mellett válogatunk. Ettől kezdve egy forduló minden játékosra nézve csak egy-egy körből áll, hiszen a játékosok a saját körükben egy kockát a közös készletből, egyet pedig a saját készletünkből emelnek ki, ennek sorrendjéről pedig ők dönthetnek. Ezen kívül természetesen továbbra is körönként egy eszközkártya használható. A játék a módosult szabályokhoz két új eszközkártyát is kínál, emellett pedig új egyéni célkártyákat is. Ezeken különböző mintázatban besatírozott mezőket találunk, a célunk pedig, hogy a besatírozott mezőkre a mintakártyánkon a lehető legnagyobb számmal rendelkező kockákat helyezzük – ezt már nem is olyan egyszerű nyomon követni és szabotálni, ugye? 😉 Ezek mellett pedig kapunk a kiegészítőhöz egy pofás kis dobozt, amibe a kockákat dobhatjuk, így egyenetlen felületen is játszhatjuk a játékot.

Sagrada 5-6 fős kiegészítő a Sagrada stratégiai társasjátékhoz

Kinek ajánlom?

A Sagradát azoknak ajánlom, akik nem tudnak betelni az absztrakt stratégiai játékokkal, mint amilyen pl. az Azul is, és fontos számukra a külcsín. A játék erénye, hogy gyorsan végigjátszható, és megjelent hozzá 5-6 fős kiegészítő is.

Én személy szerint az Azult nagyon szeretem, de sokszor volt, hogy 5-en jöttünk össze játszani, és így ez a játék sajnos nem volt az opciók között.

További erénye, hogy a kis színes kockák eléggé standard kiegészítők, több boltban is vehetünk ilyeneket, ha pótlásra lenne szükségünk. Összességében nagyon ötletes és szépen csomagolt játéknak találom a Sagradát. Úgy gondolom, méltó versenytársa sokak kedvencének, az Azulnak. 😊🤩

Kapcsolódó bejegyzések

Ajánló07/26/2020

Egy nagy családi klasszikus: Ticket to Ride

Ajánló07/14/2020

Ganz schön clever – kockabingó okosan

Ajánló07/06/2020

Időzítés mint a stratégia kulcseleme – Tzolk'in