AjánlóListákVéleményRólunk
Egy nem mindennapi családi társasjáték: Arnak elveszett romjai

Egy nem mindennapi családi társasjáték: Arnak elveszett romjai

Vincze Anna
2021. 06. 20.

Az Arnak elveszett romjai egy 2020-as megjelenésű társasjáték, amely idén, 2021-ben került a társasjátékboltok polcaira. A játék ragyogó üstökösként szelte át a társasjátékos világ egét, viszonylag friss megjelenése ellenére máris a családi világranglista 4. helyére repült, és nevezték a Kennerspiel des Jahres 2021 díjra is. Nem kis teljesítmény, ugye? Ha felkeltettük a kíváncsiságotokat, tartsatok velünk egy expedícióra, ahol felkutatjuk Arnak elveszett romjait.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - játéktábla

Áttekintés

A játékosok két régészt irányítva (munkáslehelyezés) fedezik fel Arnak romjait, különböző helyszínekre küldve őket ásni vagy felfedezni. A helyszínek (akcióhelyek) sora folyamatosan bővül, ahogy a régészek egyre messzebbre jutnak az alaptábortól. Az új helyszínek felfedezésekor felébresztjük a sziget ősi őrzőit, akik mindaddig félelemben tarthatnak minket, amíg le nem győzzük őket.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - játékostábla

A templomsávon előbb értékes írott forrásokat tanulmányozunk, majd lejegyezzük az új tudást a noteszünkbe. Az utazáshoz használt járműveket, illetve a kutatáshoz szükséges nyersanyagokat eszköz-, és ereklyekártyák segítségével szerezzük meg, melyekkel folyamatosan bővítjük a paklinkat (pakliépítés). A játékot előre meghatározott öt fordulón keresztül játsszuk, és a végül a legtöbb ponttal rendelkező játékos nyer.

Nyersanyagok

A játékban 5-féle nyersanyaggal találkozunk, ebből a legkevésbé értékes a pénz és az iránytű; előbbit az eszközök vásárlására költjük, utóbbi pedig a felfedező expedícióinkba, kutatásainkba fektetett energiát jelképezi. Három különleges nyersanyagra pedig a kutatásainkhoz van szükség: ezek a kőtábla, nyílhegy és a drágakő. A játékban ezek különleges 3D-s jelölők, meglepő kidolgozottsággal – amikor megkaparintunk végre egyet-egyet igazi kincsként fogunk rájuk tekinteni.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - nyersanyagok

A nyersanyagok igen szűkösek a játék során, sosem kapjuk őket ajándékba, a játékban nincs termelés fázis, bizony minden egyes darabot a tíz körmünkkel kell összekaparni. A játék legtöbb akcióhelye egyébként nyersanyagok gyűjtésére irányul, de mivel csak két munkásunk van, nem árt beszerezni néhány eszközt és ereklyét is, melyek ellátnak minket utánpótlással.

Kártyák

A kártyák kettős szereppel bírnak, ahogy azt más pakliépítős játékok is gyakran alkalmazzák (pl. Maracaibo). A kártyát kijátszásakor vagy utazásra használjuk – utazásikonokat a kártya bal felső sarkában találunk (csizma, autó, hajó, repülő); vagy alkalmazzuk a kártya hatását. A villámmal megjelölt akciók „ingyenesek”, azaz nem számítanak „fő tevékenységnek” a körünkben. Ilyen villámos akcióból tetszőleges mennyiségűt végrehajthatunk ha sorra kerülünk, de egy dolgot ne feledjünk: az ingyenes akciók mellé választanunk kell egy fő akciót is. Ez lehet az ásás (már létező helyszín használata), felfedezés (új helyszín felfedése, használata), kutatás vagy kártyavásárlás.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - kezdő kártyák

Az aktuális fordulót egy Holdbot jelzi, és ahogy halad előre a játék (és lesz az újholdból telihold) úgy mozog a Holdbot a táblán. A Holdbot pozíciója határozza meg a kártyakínálatot: minden alkalommal a Holdbot bal oldalára ereklye kerül, a jobb oldalára eszközkártyákat húzunk fel. A játék előrehaladásával egyre több ereklye és egyre kevesebb eszköz lesz a kínálatban, hiszen előbbieket jó eséllyel a játék vége felé tudjuk inkább megfizetni, utóbbiak pedig az induláskor hasznosabbak. Természetesen minden megvásárolt kártya valamennyi győzelmi pontot is ér.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - Holdbot

Helyszínek és őrzők

Helyszínekből háromfélét különböztetünk meg: az alaptábor helyszínei a játék legelejétől elérhetőek számunkra, míg az egyes és kettes számú helyszínek a tábortól messzebb eső, gyalog nem megközelíthető rejtett helyszínek. Ezek felfedezéséhez iránytűkre és valamilyen járműre (autó, hajó, repülő) lesz szükségünk. Felfedezéskor megkapjuk a helyszínen található bálványjelölőt (valamilyen azonnali bónuszt ad), majd felfedünk egy, a helyszín típusának megfelelő akciólapkát. Ekkor az új akciót végre is hajthatjuk, majd felhúzunk egy őrzőt is a helyszínre.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - helyszínek és örzőik

Az őrzők különböző ősi lények, van köztük óriáspók, sárkány, vadmacska, főnix stb. Az őrző jelenléte nincs hatással az akcióra, ám ha a forduló végéig nem távolítjuk el, félelmet generál – vagyis egy félelemkártyával (-1 pont) gazdagodik a paklink. Az őrző tiszteletének kivívásához/legyőzéséhez a lapkán látható áldozatot kell bemutatnunk neki – ekkor megkapjuk az őrzőt, és egyszer a játék során alkalmazhatjuk a jobb felső sarkában lévő bónuszt.

Ugyan a játékszabály azt írja, „legyőzzük az őrzőt”, de nekem személy szerint sokkal jobban tetszik az a gondolat, hogy kivívjuk a tiszteletét. Azért szeretek erre így tekinteni, mert az őrzők nagy része valamilyen utazásikont ad, és szerintem nem véletlen, hogy az óriásbéka hajónak, a főnix repülőnek, a vadmacska szárazföldi járműnek számít – amint megnyerjük a lények bizalmát, használhatjuk őket vízi, légi és szárazföldi közlekedésre. 😊

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - örzők

Amikor egyszerűen ásunk, akkor egy már felfedett helyszínt használunk. Ekkor ugyanúgy meg kell fizetnünk az odautazás költségét, de iránytűre már nem lesz szükségünk hozzá. Mind az ásáshoz, mind a felfedezéshez munkást kell lehelyeznünk, de ebből minden játékosnak csak kettő áll rendelkezésére.

Kutatás

A kutatás-, vagy templomsáv egy olyan része a játéknak, amit nem szabad elhanyagolni. Ha feljutunk a tetejére, jelentős pontokat érő templomlapkákat szerezhetünk. Ehhez viszont fáradságos munkára lesz szükségünk, mert a templomsáv minden egyes lépcsője komoly nyersanyagigényt támaszt velünk szemben – és a különleges nyersanyagok gyűjtésének lényegében a fő célja az, hogy kutatásra fordítsuk őket.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - templomsáv

Összegzés

Az Arnak elveszett romjai egy gazdagon illusztrált, igényes kivitelű társasjáték. Az a fajta játék, ami légkört teremt a gigantikus játéktábla kalandfilmbe illő helyszíneivel, a tekintélyt parancsoló őrzőivel és az egyedi kivitelezésű, 3D nyersanyagaival. Sok-sok megoldás benne tematikusan is teljesen a helyén van, és azt hiszem ez tipikusan egy olyan dolog, amit egy játékos keres a játékban. Kicsit belehelyezkedjek egy sztoriba, kicsit elszakadjak a valóságtól.

Az Arnak elveszett romjaiban nincs olyan megoldás, amely ne tűnne logikusnak a sztori alapján. Régészként érkezünk egy letűnt civilizáció romjaihoz; a vadon eleinte felderítetlen, és költséges expedíciókat kell szerveznünk, hogy újabb és újabb „lelőhelyeket” tárjunk fel, ahol aztán áshatunk. A közelebbi helyszíneket gyalog (csizma) a távolabbiakat hajó/autó segítségével, a még távolabbiakat repülővel érhetjük el a szigeten. Felderítéseink során különböző furcsa lényekbe botlunk, amelyek a sziget ősi helyszíneit védelmezik. A játék teljesen hozza az Indiana Jones filmek hangulatát, már csak egy kis zenét kell betenni mellé, hogy teljesen elvesszünk a világában.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - örző

Magát a játékot a családi kategóriában említik a 3-as alatti komplexitása miatt is (ez a BGG-n a „medium” kategória), no meg mégiscsak a Családi világranglista 4. legjobb játéka jelenleg. De számomra nem érződik családi játéknak, mert bár nem bonyolult - a játékban gyakorlatilag csak nyersanyagokat gyűjtögetünk, hogy utána elköltsük a kutatássávon; teljesen egyértelmű tehát a cél - de az addig vezető út összesen két munkással bizony igencsak rögös tud lenni!

A játék a két munkás miatt nagyon beszűkül és komoly előre gondolkodást igényel, hogy eldöntsük, azt a kettőt ebben a fordulóban mégis mire akarjuk ellőni.

Például: a legtöbb mozgáshoz a templomsávon egyszerre kell nyílhegyet és kőtáblát költeni, viszont nincs olyan akciómező, ahol ezt a kettőt egyszerre kapnánk meg (1 munkással nem oldható meg).

Emiatt aztán nagyon megfontoltan kell az új kártyákat és a segédeket kiválasztani, a bálványok használatát időzíteni, hogy minden pontosan ki legyen számítva és minden egyes lépésünkhöz összekaparjuk valahogyan a szükséges nyersanyagokat. Egyáltalán nem lehetetlen, sőt a sok bónusz (kutatás bónuszlapkák, bálványok és a rekeszbónuszok) azért van ott, hogy több opciónk is legyen. De a sok utánaszámolás, előre tervezés miatt egy-egy játékos köre bizony el tud húzódni, és 4-en még nem sikerült 2 és fél óránál hamarabb befejeznünk egy partit.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - ereklyekártyák

Ezt a játékidőt látva pedig egyértelműen nem egy szokványos családi társasjáték juthat az eszünkbe, hanem inkább egy nehezebb euró. Sőt, maga az asztalkép (jó nagy hely kell) és a több mechanizmus (munkáslehelyezés, pakliépítés) és inkább ebbe az irányba mutat. A játékot egyébként egyértelműen 4-en a legjobb játszani, mert így sokkal nagyobb terünk van a taktikázásra: több helyszínt fedezünk fel, így több az akcióhely, nagyobb a kártyamozgás is a játéktáblán, hiszen 4-en többet is vásárolunk ezekből. A játékot játszottuk ketten is, de nem adott akkora élményt, hiszen ketten esélyünk sincs hasonló léptékű felfedezéseket tenni, mint a teljes létszámmal. Ketten lehet automa mellett is játszani, ez már kicsit segíthet a kevés felfedezés problémáján.

Arnak elveszett romjai stratégiai társasjáték - játéktábla

Összességében az Arnak elveszett romjai egy remek stratégiai játék, de annak való, aki szereti a szűk, erőforrás-menedzsmentes játékokat, és nem riad vissza hosszabb játékidőtől sem. Családi játéknak én semmiképp nem nevezném, legalábbis nem egy könnyed délutáni szórakozás egy átlagos család számára. A játéktábla Kígyótemplom oldala érzésem szerint sokkal nehezebb az alapnál, így bőven tartogat kihívásokat a gémerek számára is.

Köszönjük a Gémklubnak, hogy kipróbálhattuk a játékot!



Tartalomból

01
Áttekintés
02
Összegzés

Hasonló posztok

Knarr - vikingek versenye
Knarr - vikingek versenye
2024. 04. 14.

Itt megtalálsz minket!

Ha kérdésed, esetleg észrevételed van a poszttal vagy a társassal kapcsolatban, nyugodtan írj nekünk!
© 2024, All Rights Reserved.

AjánlóListákVéleményKiegészítőkRólunk

Social Media