A Camel Up egy szórakoztató családi társasjáték, amelyben egy teveversenyt követünk nyomon, és fogadunk a jószágokra. A tevék véletlenszerűen lépnek (dobókocka alapján), akár egymás tetejére is halmozódhatnak, és ha ez még nem lenne elég, néhány megkergült, ellenkező irányba futó púpos könnyen keresztbe tehet nekünk, mikor már nagy összegben fogadtunk a győztesre. 😪😜
A játékban a különböző színű tevékre teszünk rövid-, és hosszútávú fogadásokat, ebből pénzt szerzünk, és a végén leggazdagabb játékos nyer. A játék központi eleme a „dobópiramis” – ez egy kockák keverésére alkalmas jópofa kis szerkezet, amelyből egy kis gomb megnyomásával egyesével potyogtathatjuk ki a dobókockákat – gyakorlatilag ennek segítségével sorsoljuk, hogy a tevék közül melyik fog előre haladni és (a kidobott érték alapján) mennyit. A verseny szakaszokból áll, egy szakasz akkor ér véget, amikor a 6 dobókocka közül 5-öt már kipottyantottunk a piramisból.
A játékosok a körükben négyféle akció közül választhatnak egyet:
Minden szakasz végén pontozás (pénzosztás) következik a megnyert vagy elveszített rövidtávú fogadásokért, és a piramislapkákért, valamint ekkor mindenki visszaveszi a nézőlapkáját a pályáról. A legutolsó szakasz akkor következik el, ha az egyik teve áthalad a célszalagon. A játék végén a rövidtávú fogadások mellett a hosszútávúakat is kiértékeljük.
A rövidtávú fogadás során a versenypálya mellett elhelyezett, tevék színének megfelelő fogadáslapkákból vehetünk el egyet. Minden tevéhez 4 db ilyen lapka tartozik, és a kupac tetején lévő lapkák több pontot hoznak, mint az alatta lévők, így aki elsőként tippel jól a győztesre, az több pontban részesül. A lapkák adnak akkor is pontot (igaz csak egyet), ha a teve, amelyikre fogadtunk, második lesz a szakasz végén, viszont ha hátrébb végez, mindössze egy pénzt veszítünk (igazán családbarát szabály 😊) Az nincs limitálva, hogy egy játékos hány darab fogadáslapkát vehet el egy szakasz során.
Hosszútávú fogadásra is az egész játék során lehetőségünk van, ez azonban csak a játék végén fog pontot hozni nekünk. Minden játékos kap az 5 teve színének megfelelő kártyákat, ezekkel tud titkos módon szavazni a legfürgébb (első helyezett) és a leglomhább (utolsó) tevére. A fogadás során az annak kijelölt helyre helyezzük lefelé fordítva az választott kártyát, hogy ezzel ne befolyásoljuk a többiek döntését. Itt is az kapja a legtöbb pontot, aki elsőként tippelt jól (a kártyák egymásra helyezési sorrendjéből derül ez ki), illetve a játék során több hosszútávú fogadást is köthetünk (de a már lerakott kártyát nem kapjuk vissza).
A versenytábla mezőire lerakhatunk „gyorsító” és „lassító” lapkákat. Minden játékos egy darab kétoldalú nézőlapkával rendelkezik: az egyik oldala +1-es, a másik -1-es jelölésű. A +1-es szakaszokon egy tomboló szurkolótábor biztatja a jószágot, míg a -1-es szakaszokon pedig az emberek hurrognak. Ha tehát a +1-es oldalával helyezzük le a lapkát, akkor az a teve, amelyik a lépését ezen a mezőn fejezi be, plusz egyet léphet; ha a -1-es oldalt használjuk, a teve egy mezővel vissza kell, hogy lépjen. Az a játékos, akinek bármely módon aktiválódik a nézőlapkája, 1 pénzt vehet magához a bankból.
A játék a fentiek alapján igencsak kiszámítható lenne, de ne aggódjunk: a játékban van két csavar, az egyik az, hogy ha a kis tevefigurák ugyanarra a mezőre lépnek, egymás hátára ugranak. Ez azért befolyásolja a versenyt, mert így ha a legalul lévő teve lép, magával viszi a rajta akaszkodókat is (kilépni alóluk nem tud), azonban így mindig a legfelül lévő teve számít a toronyban lévő tevék közül az elsőnek.
Van egy fekete és egy fehér tevefigura, ezek az őrült tevék, melyek a versennyel szemben futnak. A két tevéhez egy kocka (szürke) tartozik, amelyen fehér és fekete számok láthatók – egy szakaszban tehát az őrült tevék közül mindig maximum csak az egyik haladhat. A fenti „tevetorony” szabály alapján azonban igencsak érdekes helyzetek állhatnak elő: a hátrafelé futó tevék hátára felállhatnak színes tevék is, és így azokat az őrült tevék visszafelé mozgathatják… na, ilyen körülmények között próbáljatok tutit tippelni! 🧐
Érdemes egy kicsit a játék kinézetéről is megemlékezni, hiszen egy nem mindennapi játéktáblával és kockadobó megoldással találkozhatunk. A játéktábla kihajtogatásakor, akár egy 3D-s mesekönyv, egy látványos pálmafás oázis tárul elénk. A másik látványelem a dobópiramis, amivel a kockák sorsolása megoldott és kifejezetten szórakoztató (még felnőtt fejjel is) a kockákat potyogtatni belőle. Bár a megrázása egy kicsit nagy zajjal jár…😉 A képeken bemutatott Camel Up a második kiadás (2018), ebben a dobópiramis, a pénzérmék és a tevék is műanyagból vannak (az első kiadás (2014) kartonpapír és fafigura megoldásai helyett), hosszabb élettartamot kölcsönözve a játéknak. Ezen kívül a kihajtható, 3D-s papír pálmafák is a második kiadás sajátjai – ezekre azért egy kicsit vigyázni kell, hogy sokáig épek maradhassanak.
A Camel Up egy igencsak szórakoztató, meglepetéssekkel teli társasjáték. A szabályokat két-három mondatban le lehet tudni, és van annyira látványos, hogy egy gyermek figyelmét is leköti (6 éves kortól ajánlják BBG-n) mégis a bizonytalanság miatt (a 6 kockából mindig 5-öt dobunk ki, nézőlapkák hatása, a tevetorony szabály és az őrült tevék) egy felnőtt is élvezetét lelheti a tippelgetésben. Kellemes, könnyed játék akár egy nagyobb, nem-gyermek társaságnak is, ha csak egy olyan játék kell, amire nem kell túlságosan koncentrálni – lehet közben nyugodtan beszélget, iszogatni, nem fogunk utána a fejünkhöz kapkodni, hogy hol is tartottunk. 😜 A játék egy variációjában (nagyobb játékosszámnál) akár fogadópartnerséget is köthetnek a játékosok, ezzel még jobban színesítve a játékmenetet. Legyen tehát a játékos fiatal, öreg, újonc vagy veterán – a móka nem kerüli el egy Camel Up parti során!😊
A játékot a Társasnavigátortól kölcsönöztük, köszönjük a lehetőséget! 🙌