7 csoda Párbaj: Panteon

7 Csoda Párbaj

2016
2-2
~30 perc

A 7 csoda Párbaj Panteon kiegészítője 2016-ban jelent meg, és egyértelműen tovább fokozta a 7 csoda Párbaj rajongóinak lelkesedését. A kiegészítő ugyanis az istenkártyák képességein keresztül egy új szintre emeli a játékélményt.

A 7 csoda Párbaj bemutatását már megtettem az alábbi bejegyzésben, aminek röviden annyi volt a konklúziója számomra, hogy két főre szuper, gyors játék, de a hatalmas szerencsefaktor és a kevés ráhatás (a játék szinte magát játssza) kissé letörte a kedvemet. A Panteon kiegészítő azonban olyan népszerűvé vált, és annyi lelkes beszámolót hallottam róla, hogy úgy láttam, megéri kipróbálni.

A nagy 7 csoda dilemma: két főre alapjáték vagy Párbaj?
Két főre a 7 csoda alapjáték 2 fős változata vagy az önálló társasjáték, a 7 csoda Párbaj a jobb? Összeszedtük az előnyöket, hátrányokat az egyes verziót.

Áttekintés

A Panteon kiegészítő mind a három korhoz valamilyen kis fűszert kínál. Kezdjük a játéktérrel: a megszokott konfliktussáv és tudományos sáv köré most egy szorosan illeszkedő Panteon tábla kerül, melynek a mezőire a játékosok választása alapján istenkártyák kerülnek az 1. kor folyamán.

A 2. kortól elérhető mindkét játékos számára a Panteon kártya aktiválása akció, amikor kifizet egy bizonyos összeget a kártyáért, és végrehajtja a hatását – ezek bizony nem akármilyen hatások, van egy-két hasznos képesség is köztük. Ezen kívül, ebben a korban olyan felajánlásjelzők szerezhetők, melyekkel olcsóbban juthatunk a meglehetősen drága istenkártyákhoz. A 3. korban a céhkártyák helyett három darab, istenekhez kapcsolódó Nagy Templom kártyát (lila) keverünk az alap kártyák közé, melyekből minél többet gyűjt egy játékos, annál több pontot szerez.

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - 1. kor

Az első kor – a Panteon feltöltése

Az első korban, miután kiraktuk a szokott mintázatban a kártyákat az asztalra, a játékszabály által jelölt öt kártya tetejére 7 ágú csillagokat, ún. mitológiajelzőket helyezünk lefordítva. A tokenek egy-egy istencsaládot jelölnek az 5 mitológiakörből, melyek akárcsak a 7 csoda kártyák, a fejlődés különböző területeire vannak ráhatással: egyiptomi (csodák), görög (kultúra – győzelmi pontok), római (háború), mezopotámiai (tudomány) és föníciai (kereskedelem).

Amikor egy játékos egy olyan kártyát választ, amelyen egy mitológiajelző van, a szokásos kártyaakciók mellett (vásárlás/csodaépítés/eladás) most az adott mitológiakörből kiválaszthat egy istenkártyát, amit elhelyezhet a Panteon sáv valamelyik üres mezőjére. Minden mezőn két pénzérték látható, ami arra vonatkozik, hogy az adott istenkártya megszerzéséért melyik játékosnak mennyit kell fizetnie. Minél közelebb van a sávon az adott játékoshoz a kártya, annál olcsóbban juthat hozzá, és előbb-utóbb a sáv mind a 6 mezőjére kerül egy istenkártya.

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - istenkártyák a Panteonon

Persze csak 5 token van, a játékosok csak 5 istent választanak – mi kerül akkor a 6. mezőre? Nos, van egy kapukártya, amivel a ki nem választott istenkártyákhoz lehet hozzáférni, tehát a játékon kívüli istenek megidézésére van lehetőségünk - azonban ez a „zsákbamacska” dupla annyiba kerül, mint a többi előre kiválasztott isten aktiválása a második kortól kezdődően.

Istenek képességei

Néhány isten képessége ismerős lehet az eddigi 7 csoda pályafutásunk alapján: Tanittal 12 pénzt szerezhetünk, Aphrodité 9 győzelmi ponttal gazdagít minket, Mars két pajzsikont ad. A képességek között azonban vannak újak is, amiket eddig nem láthattunk még: például ellophatunk egy barna vagy szürke nyersanyagkártyát az ellenfelünktől (Baál), egy kártyát megsemmisíthetünk a mintázatban szereplők közül (Zeusz), egy megépítetlen csodakártyát elvehetünk az ellenfelünktől (Ra), vagy Neptunusszal egy konfliktuslapkát eldobhatunk végleg a konfliktussávról (ami pl. nekünk pénzveszteséget okozna) egynek pedig végrehajthatjuk azonnal a képességét (ami az ellenfélnek okoz pénzveszteséget).

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - istenkártyák

Néhány istenhez még külön játékelemeket is találunk a dobozban: Niisaba istennő kigyójával (külön token) az ellenfelünk egyik tudományos szimbólumát másolhatjuk (mint az álarc ikon a 7 csoda: Városokban), Minerva istennő egy pajzs jelölőt ad nekünk, ami hasonlóan néz ki, mint az alapjáték konfliktus jelölő piros minije. Ezt a pajzsot a konfliktussávra állítva egy alkalommal megakadályozhatjuk, mintegy falat emelve, hogy az ellenfelünk az irányunkba léptethesse a konfliktusjelölőt.

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - Minerva tokan

A második kor – istenek megidézése

Miután az első korban feltöltöttük a Panteont, a második korban egy új akció keretében lehetőségünk van az istenkártyák aktiválására, ezáltal a kártyák megszerzésére. Nagyon fontos, hogy ehhez az akcióhoz NEM KELL kártyát használni (!), és ez az igazi újítás a játékban, ami végre egy kis szabadságot ad nekünk: nem muszáj az előre „determinált”, soron következő kártyát elvennünk a játéktérről, hanem ha van elég pénzünk, vehetünk értékes képességekkel rendelkező istenkártyákat, ezzel kicsit megtörve a játék ritmusát. Sőt, ha még több pénzünk van, akár a zsákbamacskát (kaput) is választhatjuk, ahol mind az ötféle mitológiakörből egy-egy kártyát húzhatunk fel, és kedvünkre dönthetünk, melyiket szeretnénk megtartani – mintha csak karácsony lenne! 😉

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - 2. kor kártyái áldozatjelölőkkel

A második kor előkészítése során szintén kerülnek tokenek a lehelyezett kártyák tetejére – ezek a felajánlásjelölők olcsóbbá teszik az istenek megidézése akciót.

A harmadik kor – Nagy Templom kártyák

A harmadik kor előkészületeiben most a céhkártyák helyére a Panteon Nagy Templom kártyái közül keverünk hármat – ezek győzelmi pontokat érnek, és kimondottan veszélyes lehet, ha közülük mind a három egy játékoshoz kerül – 1 kártya 6 pontot, 2 kártya 14-et míg mind a három kártya 20 pontot ér! Ezek kártyák úgy kapcsolódnak a korábbi korokban gyűjtött mitológiajelzőkhöz, hogy a kártyákért a nyersanyagon armadáján kívül – ahogy azt a láncépítésnél megszokhattuk – fizethetünk egy adott mitológiakör tokenjével is, amit az első korban szedtünk össze. A fizetés szó itt azért nem helytálló, mert ezért nem kell eldobnunk a tokent – nyersanyagként viselkedik. Egész egyszerűen, ha a birtokunkban van, jogosultak vagyunk a Nagy Templomok megépítésére.

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - 3. kor nagytemlom kártyái

Új tudománykorongok és csodák

A kiegészítőhöz három új tudománykorong és 2 új csodakártya is jár. A tudománykorongok közül az egyik plusz előrelépést biztosít minden alkalommal a konfliktussávon, a másik a megszerzett hétszögletű tokenjeink után ad pontot, míg a harmadik birtokában a láncépítéses szimbólumokkal rendelkező kártyákat 1 pénzért vásárolhatjuk. A két új csodakártya az Istenek színháza (plusz istenkártya szerezhető vele) és a Szentély (hatása azonos a felajánlásjelölőkkel).

Vélemény

A 7 csoda Párbaj: Panteon mindenképpen egy új szintre emeli a társasjátékot, főként annak köszönhetően, hogy ad egy olyan akciót, amellyel lehetőségünk van a kártyahúzást elkerülni, ezzel kicsit ki tudjuk cselezni a „saját magát játszó” játékmenetet. Az istenkártyák igen drágák, de cserébe erős hatásokkal rendelkeznek, ami könnyen fordíthat a játék állásán is. A harmadik korban azonban résen kell lennünk, nehogy az ellenfél mindhárom lila kártyát megszerezze, ez ugyanis képes eldönteni a civil győzelmet (+20 pont).

Nagyon jó megoldásnak tartom az Kaput, amivel hozzáférésünk lehet a Panteonban nem szereplő istenkártyákhoz – főleg, hogy minden típusú barna tokenből 2 van, így az is előfordulhatna, hogy az egy vagy két istencsalád nem is kerül be játékba egyáltalán.

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték - új tudománykorongok

Az új tudománykorongok és csodák képességei is jól illeszkednek a kiegészítőhöz, egyértelműen érdemes őket hajkurászni. Egy kicsit sajnálom, hogy a kiegészítő kiveszi a játékból a céhkártyákat, szerintem az új lila kártyák nem adnak túl sokat a játékhoz. Jó, oké, sok pontot hoznak, de számomra érdekesebbek voltak az alap céhkártyák, amik a játék során összegyűlt különböző színű kártyáinkat pontozták.

Bár most lehetőségünk van a kártyahúzás egymásutániságát megszakítani – ez tök jó – viszont csak akkor, ha van egy valag pénzünk. Ha nincs, továbbra is magát játssza a játék, és most már sajnos az is előfordulhat, hogy az összes token az ellenfélhez kerül, tehát ő választja ki egyedül az isteneket (nyilván a saját oldalára erőseket a tiedre pedig gyengébbeket…), vagy a második korban az összes „akciós kupon” (felajánlásjelölő) hozzá kerül, így megveheti előled az összes istent a Panteonból. Persze, senkinek nem lehet ekkora balszerencséje, gondolnátok...

7 csoda Párbaj: Panteon kiegészítő társasjáték

A 7 csoda Párbaj továbbra sem tartozik a kedvenceim közé, mert eléggé zavar a kevés ráhatásom a játékmenetre, ez az óriási szerencsefaktor – ettől függetlenül azzal messzemenőkig egyetértek, hogy a Panteon egy kötelező darab az alapjáték mellé – fűszerezi, plusz képességeket ad, nem nyújtja a játékidőt/kipakolást, és picit teret enged az előre meghatározott sorsunkból való kiszakadásnak. Akinek megvan 7 csoda Párbaj, és szereti is, mindenképpen ajánlom a Panteon kiegészítő mellé!

Köszönjük a Gémklubnak, hogy kipróbálhattuk a Panteon kiegészítőt!

Ha tetszett ez a bejegyzés, kövess minket Facebookon, vagy Instagramon!

Kapcsolódó bejegyzések

Ajánló05/16/2021

Színek és minták összjátéka - Calico

Ajánló05/08/2021

Century: Fűszerút – egy tökéletes kapujáték

Ajánló04/28/2021

Praga Caput Regni – igazi eye candy, de mitől olyan jó játék?