Nehéz stratégiai játékok

Erre a listára a kimondottan komplex szabályrendszerű, hosszú játékidejű, sok komponensű gémer társasjátékokat gyűjtöttük össze. Ezeket a játékokat sokszor tipikusan a tematika adja el, és ez alatt nem csak a külcsínyt értjük. A szövevényes játékmenetben ugyanis már egészen tematikusnak érződő elemek (akciók, egymásra épülő mechanizmusok, mozgatórugók) bukkannak fel, ennek köszönhetően a játékok sokszor saját atmoszférát tudnak teremteni.

Ahhoz azonban, hogy ezt megtapasztalhassuk, és igazán elkapjon minket a gépszíj, több játékpartira van szükség, a játékok megismerésére bizony sok időt kell szánni (főleg, mert elsőre az ember akaratlanul is benéz néhány szabályt).
Ezek a játékok többnyire jól variálhatók, előfordul például többféle tábla, frakció, játékmód (ezen a szinten a szóló játékmód már szinte kötelező elem); újrajátszhatóságban pedig verhetetlenek.

Ha mindezekből még nem lenne egyértelmű, ezeket a társasjátékokat azoknak ajánljuk, akiknek már elég széles a társasjáték ismerete (alapmechanizmusokat ismerik, nem riadnak vissza egy mindenre kiterjedő, ~45 perc szabálymagyarázattól), és kellően kitartónak érzik magukat egy 2-4 órás játékpartihoz.

Közös ismertetőjegyük a 3,5 feletti komplexitás (BGG complexity rating), a vastag szabálykönyv, a nagy helyigény, általában sok szöveges tartalom. Jellemzően 12-14 éves kortól ajánlott társasjátékok ezek, az értékelésük kimondottan jó, a BGG-n rendre 8/10 körüli.

Biztosak vagyunk benne, hogy egy-egy nagy kedvencet minden veterán játékos talál ezen a listán! 😉

A listánk jelenleg a 4,0-ás komplexitásig megy el, Vital Lacerda játékait éppen ezért kihagytuk róla (valljuk be, ezek nem az átlagos társasjátékos tipikus játékai!). A szerző játékai külön listát érdemelnek majd a jövőben, ehhez azonban mi még túl kevés játékát ismerjük.

  • Scythe (2016)

    #területfoglalás #harci stratégia #aszimmetrikus frakciók #engine-building

    Scythe stratégiai társasjáték
    1-5 játékos
    90-115 perc játékidő
    14+ éves kortól

    A Scythe egy területfoglalós, engine-building mechanizmusú társasjáték, amelyben a játékosok egy-egy kelet-európai népet irányítanak a XX. század derekán, egy elképzelt világban (Polónia, ruszvjetek és egyéb fantázianevekkel találkozhatunk). A játék során a népek területeket foglalnak, hogy több erőforráshoz jussanak a gyorsabb fejlődés érdekében, azonban egymást is megtámadhatják, és az ellenséges területen megtermelt nyersanyagot el is tudják ilyenkor lopni. A játék akkor ér véget, ha valaki 6 db célt teljesített. A célok között szerepel pl. hogy telepítsünk 4 mechet (óriás, munkásokat szállító és harcra képes robotok), építsünk fel 4 építményt, nyerjünk 2 csatát, fejlesszünk 6, vagy sorozzunk 4 alkalommal, érjünk végig a hatalom vagy népszerűség sávokon vagy teljesítsünk egy saját küldetést. Ezután még összeszámoljuk a pontokat is, és az nyer, aki a népszerűsége, a területei és a megmaradt nyersanyagai alapján a legtöbb pénzt szerezte.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 14. helyezettje (2021 november).

  • A nyugati királyság várgrófjai (2020)

    #pakliépítés #középkor

    A nyugati királyság várgrófjai stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    60-90 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A nyugati királyság várgrófjai egy meglehetősen összetett, pakliépítő stratégiai társasjáték. A 6 cikkelyből álló játéktáblán a játékosok két külső és két belső körös akciót tudnak végrehajtani, melyek egy-egy nyersanyaghoz és akciópontokhoz kapcsolódnak. Akciópontokat az adott nyersanyag (pl. kő - építés akció, pénz - kereskedelem akció) befizetésével, illetve a kártyáik kijátszásával szerezhetnek a játékosok; azt pedig, hogy milyen erős az akció, az akciópontok száma dönti el. A játékosok a paklijukat akár a végtelenségig duzzaszthatják, és minden kártyának több funkciót szán a játék - van egy képességük a kijátszáskor, folyamatosan, amíg a játékostáblán vannak, illetve akkor, amikor "lecsúsznak" az aktív kártyák közül, szintén aktiválhatnak valamilyen képességet. A játékban fontos a paklink gondos megtervezése, az "erény-romlás" skála ügyes használata és a 4 féle akció egyensúlya annak érdekében, hogy mindenhonnan csurranjon-cseppenjen számunkra pont. A pakliépítés szerelmeseinek erősen ajánlott darab! 🤩

    A nyugati királyság várgrófjairól itt olvashatsz bővebben.

  • Clans of Caledonia (2017)

    #területfoglalás #gazdasági #kereslet-kínálat

    Clans of Caledonia stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    30-120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Clans of Caledonia egy ír földön játszódó gazdasági stratégiai játék. A játékosok a közös térképen létesítenek gabonaföldeket, tartanak haszonállatokat (birka, tehén), majd az így kapott elsődleges árukat (gabona, gyapjú, tej) feldolgozó üzemekben értékes termékekké alakítják (kenyér, whisky, sajt). A játékosok célja, hogy minél több terméket exportáljanak a rendeléseknek megfelelően, illetve amikor exportra épp nincs lehetőségük, a piacon próbálják értékesíteni. A játékban a piac árai dinamikusan változnak, a keresleti és kínálati viszonyoknak megfelelően, és a játékosok igyekeznek úgy alakítani az árukészletüket, hogy az általuk megtermelt áruból befolyó összegből szélesítsék a termékpalettájukat, vagy épp vásároljanak a hiánycikkekből. A játékot végül az nyeri, aki legjobban működő gazdaságot tudja létrehozni.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 51. helyezettje (2021 november).
    A Clans of Caledoniáról itt olvashatsz bővebben.

  • Víz alatti városok (2018)

    #sci-fi #engine-building

    Víz alatti városok stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    80-150 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Víz alatti városok társasjátékban élhető környezetet próbálunk teremteni az emberek számára a víz alatt, ehhez ugyan a Mars terraformálásával ellentétben nem a környezetet próbáljuk megváltoztatni, terraformálni, csupán egy víz alatti gazdasági hálózatot építünk fel, városokhoz tartozó termelő egységekkel és az ezeket összekötő alagutakkal. A játékban egy érdekes akciómechanizmussal találkozhatunk: a játékosok a központi játéktáblán háromféle színű akcióból választhatnak, ezen kívül folyamatosan vannak kártyáik szintén ebben a három színben. Amikor a játékos egy akciót választ a táblán, és egy azzal azonos színű kártyát tud kijátszani, mind az akciómező, mind a kártya hatását végrehajthatja. A játék ugyan nem a legszebb dizájnban (egy kicsit szögletes, sok az ismétlődő kép), mégis atmoszférát tud teremteni a kis színes bura-városaival. 😁

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 44. helyezettje (2021 november).
    Erről a játékról itt olvashatsz bővebben.

  • Agricola (2007, 2016)

    #farm tematika #munkáslehelyezés #engine-building

    Agricola stratégiai társasjáték
    Forrás: Google
    1-5 játékos
    30-150 perc játékidő
    12+ éves kortól

    Az Agricola a méltán híres német társasjátékszerző, Uwe Rosenberg egyik legsikeresebb, klasszikusok közé sorolható társasjátéka. Akármennyire is cukinak tűnik a kis állatfigurákkal és a farm tematikával, valójában egy komoly stratégiai játékról van szó. A játékot két munkással és egy üres telekkel kezdjük - ez egy tipikus szűkös tér ezért a játék első néhány fordulója kritikus abból a szempontból, hogy milyen gyorsan tudunk egy működő gépezetet összekovácsolni. Szükségünk lesz újabb munkásokra, miattuk azonban bővítenünk kell a házunkat; ahhoz, hogy állataink legyenek, karámot kell emelnünk, ahhoz, hogy növényeket ültessük és majd arassunk, meg kell művelünk a földet és vetőmaghoz kell jutnunk. Mindemellett pedig figyelnünk kell az éhes munkás-családunkra, ugyanis mindenkinek ételt kell biztosítanunk időnként, a saját gazdaságunkból! Ezt az ételt pedig valahogy elő kell teremtenünk, ami nem lesz könnyű feladat. A játékban fontos szerepe van még a fejlesztéseknek és annak, hogy munkásainkat különböző mesterségekre is kiokítsuk. Az Agricolában egyszerre tipikusan 100 dolgot akarsz csinálni, de csak 2-őt tudsz, sőt, a többiek még el is happolhatják előled a kiszemelt akciómezőket!

    Az eredeti Agricola a társasjáték világranglista 34. helyezettje (2021. november), azonban ezt a verziót már nehéz beszerezni. Mi az Agricola hobbiváltozatot vagy újradolgozott kiadást ismerjük (ebben vannak az állatfigurák), ez pedig még ma is könnyen beszerezhetőnek számít.

    Az Agricoláról itt olvashatsz bővebben.

  • Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

    #hosszú távú stratégia #munkáslehelyezés #időzítés

    Tzolk'in stratégiai társasjáték
    2-4 játékos
    90 perc játékidő
    13+ éves kortól

    A Tzolk'in egy hihetetlenül izgalmas, egyedi mechanizmussal ellátott munkáslehelyezős társasjáték. A játéktábla központi eleme egy nagy fogaskerék, amely 5 másikkal van összekapcsolva; a fordulókat a középső "időkerék" számolja, a munkásainkat pedig a külső kerekekre tudjuk lehelyezni. Amikor lehelyezzük a munkást, ki kell fizetnünk érte a kukoricát, azonban magát az akciót akkor hajthatjuk végre, amikor levesszük a munkást a kerékről - ezt tipikusan pár fordulóval később érdemes megtenni, hiszen minél több mezőnyit fordul a munkás a keréken, annál értékesebb akciót tudunk majd végrehajtani vele.  A kerekek közül kettőn nyersanyagot gyűjthetünk, másik kettőn pedig ezeket fejlesztésekre és győzelmi pontokra tudjuk költeni.
    A Tzolk'inban elegendhetetlen a folyamatos előre tervezés - ha épp nem figyelsz oda, és nincs fent munkásod, aki plusz ételt biztosít a további munkások lehelyezéséhez, nagyon pórul fogsz járni!

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 46. helyezettje (2021 november).
    A Tzolk'inról itt olvashatsz bővebben.

  • Praga Caput Regni (2020)

    #városépítés #középkor

    Praga Caput Regni stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    45-150 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Praga Caput Regni egy hatalmas játéktáblás, hangulatos akcióválasztós társasjáték, amelyben a középkori Prágába csöppenünk. Bár tematikusan kissé nehezen megfoghatók az akciók (városfal építés, fejlesztés, városlapkák lehelyezése, hídépítés) maga a játék rendkívül igényesen lett összerakva (akcióválasztó-kerék, kétrétegű játékostábla mindenféle kis feature-rel, 3D lépcsők a győzelmipont sávoknak), az apró kis illusztrációk miatt pedig olyan érzésünk van, mintha egy mesekönyvbe csöppennénk. Egy nehéz stratégiai játék rengeteg lehetőséggel, fejlesztési iránnyal Vladimir Suchy, a Víz alatti városok megalkotójától, ami azonban minőségben messze felülmúlja a szerző korábbi művét.

    A játékról itt olvashatsz bővebben

  • A nyugati királyság lovagjai (2019)

    #munkáslehelyezés #munkástípusok #középkor

    A nyugati királyság lovagjai stratégiai társasjáték
    Forrás: BGG
    1-4 játékos
    90-120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A nyugati királyság lovagjai a széria legkomplexebb darabja, amelyben az erőforrásaink gyakorlatilag különböző színű munkások. A játékban egyébként lovagok segítségével védjük a városunkat, várfalat emelünk, elpusztítjuk vagy épp megtérítjük a betolakodókat, kicsit a keresztes lovagok kora köszön vissza a játékban. A Lovagokban mindegyik színnek külön szerepe van (3 fő szín: piros, kék, fekete), és a különböző pontgyűjtő akciókhoz ezek kombinációit kell használnunk; különleges szín a lila, a bűnöző, amely dzsókernek számít. A játékban egy összetett, szövevényes rendszer szerint költhetők el a piros/kék/fekete munkásaink bármelyik másik szín erősítésére, így az, hogy milyen sorrendben csináljuk a három szín akcióit, a stratégiánk legfontosabb eleme. Például a megerősítés akcióval várfalat építhetünk, amihez bizonyos szintű kék erősség kell, de megépülése után a piros erőnket fogja növelni, míg előörsök létrehozásához piros erő kell, és jutalomként feketét kapunk stb.  
    Egy igazán agyégetős euró ez, de szerintünk erősen verseng a Várgrófok játékélményével. 😉 (Azt, hogy melyik a jobb, még nem sikerült eldöntenünk.)

  • Great Western Trail (2016)

    #pakliépítés #lépegetés

    A nagy western utazás stratégiai társasjáték
    2-4 játékos
    75-150 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Great Western Trail egy nagysikerű, műfajában egyedi megoldással dolgozó, pakliépítős társasjáték. A játékban marhakereskedők szerepében járjuk be újra és újra a vadnyugatot Texas és Kansas City között azzal a céllal, hogy a lehető legértékesebb marhaszállítmányt rakjuk a vonatokra. A játék elején a paklink viszonylag értéktelen marhákból áll (1-es és 2-es értékű kártyák), azonban ezeket gyorsan cserélgethetjük az akciómezőkön azzal a céllal, hogy mire a tábla tetejére érünk, épp a legjobb kártyakombináció legyen a kezünkben. A játékban lerakhatunk saját színű akciómezőket, (az építéshez építő munkásokat kell felbérelni) amelyeket csak mi tudunk használni, illetve ha a többiek áthaladnak rajtuk, vámot kell fizetniük. Ezen kívül természetesen jó pénzért értékes marhákhoz juthatunk a piacról, azonban ehhez cowboyokat kell felbérelnünk, akik kordában tartják nekünk a csordát. A harmadik fejlesztési lehetőségünk pedig a vasútban és az állomásfőnökök kinevezésében rejlik. Egy gondolkodós, összetett szimbólumrendszert használó, kimondottan nehéz társasjáték, ami nálunk a top 3-ban van. 😊

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 12. helyezettje (2021 november).
    A játékról itt olvashatsz bővebben.

  • Root (2018)

    #területfoglalás #harci stratégia #wargame #aszimmetrikus frakciók

    Root stratégiai társasjáték
    Forrás: Google
    2-4 játékos
    60-90 perc játékidő
    10+ éves kortól

    A Rootban a játékosok állatcsoportok szerepébe bújnak, akik egymással háborúznak az erdő uralmáért. Az alapsztori szerint a macskák és a madarak állnak egymással háborúban és a harcban a macskák átvették az uralmat az erdő felett, míg a madarak az erdő egy szegletébe szorultak ki (ez az alapfelállás).  A játékosok egy-egy állatfrakció irányításával törekednek  a győzelemre, és mindegyiküknek saját célja van: a macskák épületeket akarnak emelni az általuk elfoglalt tisztásokon, a madarak a saját, diktatórikus rendeleteik alapján nyomakodnak előre és fokozatosan át akarják venni a hatalmat, míg az egerek (akik az erdő népét képviselik) lázadásokat szítva próbálják a két nagy nép tudtára adni, hogy nem kérnek többet a háborúból. Egy igazi harci stratégiai játék, ahol hadvezérek szerepében az erdő tisztásain tologatjuk egységeinket, és igyekszünk az erőviszonyokat számunkra előnyös módon alakítani. Minden frakció egyéni stratégiát követel, és bizony időbe telik, mire kiismerjük az állatcsoportok hatékony stratégiáit, de utána annál jobban bele tudjuk magunkat élni egy-egy Root-partiba. A játékot legalább 3-an érdemes játszani.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 26. helyezettje (2021 november).

  • Robinson Crusoe: Kalandok az elátkozott szigeten (2012)

    #kooperatív #szerencsefaktor #túlélés

    Robinson Crusoe stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    60-120 perc játékidő
    14+ éves kortól

    A Robinson Crusoe-ban hajótöröttek szerepében kell össze dolgoznunk azért, hogy mihamarabb elhagyhassuk az átkozott szigetet, ahol a természet minden eleme az életünkre tör. A játékban körről-körre szó szerint küzdünk az életben maradásért, meg kell építenünk a táborunkat, ételt kell szereznünk, expedíciókat kell indítanunk a szigeten, hogy minél több lelőhelyről gyűjthessünk olyan alapanyagokat, amelyek a szabadulásunkhoz szükséges tárgyak elkészítéséhez kellenek. A játék valódi kalandjáték, hiszen újabb és újabb megpróbáltatásokkal találjuk szemben magunkat, amikre ha nem készülünk fel előre, súlyos veszteségeink lesznek (vegyük például az időjáráskockát: ha hóvihar lesz és nem tudtunk tetőt emelni a fejünk fölé, akkor már erősen lecsökken az esélyünk, hogy valaha egy darabban elhagyjuk ezt a pokoli helyet...). Egy kőkeményen kooperatív stratégiai játék, ahol minden lépést gondosen meg kell tervezni, folyamatosan számolni kell  a kockázatokkal és ügyesen menedzselni a csapatmunkát. A játékban több történetet különböző nehézségben lehet végigjátszani, így nem kell attól tartanunk, hogy a kihívás és az újdonság ereje hamar elveszne.

    A Robinson Crusoe-ról itt olvashatsz részletesebben.

  • Maracaibo (2019)

    #pakliépítés #hajózás #gyarmatosítás #narratíva

    Maracaibo stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    30-120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Maracaibo a Great Western Trail szerzőjének egy évvel később megjelent társasjátéka, amely kísértetiesen hasonló mechanizmusokkal dolgozik. Itt is paklit építünk, és a bábunk egyirányú mozgatásával választunk akciómezőket (valamint körkörösen haladunk, újra és újra ugyanazon az úton, és mindig amikor a végére érünk, akciók egész sorozata következik be). A játék a gyarmatosítás korában játszódik, amikor is harc folyik a Karib-tenger nagyobb városainak uralmáért az angolok, a franciák és a spanyolok között. A játékban kereskedőket alakítunk, akik kereskednek és árut szállítanak a tengeren, azonban néha elengedhetetlen, hogy a csatákba is belecsöppenjenek, ekkor pedig el kell dönteniük, melyik gyarmatosító oldalán harcolnak. Nem kell tehát végleg letennünk a voksunkat egy nemzet mellett, mert ha éppen úgy állnak az erőviszonyok, szabadon dönthetünk arról, hogy most valamelyik másik nemzetet támogatjuk inkább. A játékban rengeteg apró mechanizmust és stratégiai irányt találunk, így komplexitása jóval meghaladja a szerző előző művét. A legfontosabb elem pedig, hogy a játékhoz egy egész jó kis sztorit is faragtak, és a játéktábla partiról-partira legacy-szerűen változhat, takarólapkák segítségével új akciók kerülnek a játékba, vagy épp a kalózok támadása miatt eltűnnek a tábláról. A történet folytatólagos, és sokszor döntéseket kell hoznunk, aminek következménye lesz (új kártyák, küldetések, szabályok lépnek érvénybe). Egy fejtörős, heavy euró játék keverve a történetalapú társasjátékok megújulásával és izgalmával - véleményem szerint remek kombinációt alkotva! 🤩

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 37. helyezettje (2021 november).
    A Maracaiboról itt olvashatsz részletesebben.

  • Brass: Birmingham (2018)

    #engine-building #hálózatépítés #ipari forradalom

    Brass Birmingham stratégiai társasjáték
    2-4 játékos
    60-120 perc játékidő
    14 éves kortól

    A Brass: Birmingham társasjáték az ipari forradalom korában játszódik, amikor is a legfontosabb erőforrás a szén volt, az áruk szállítására hajókat, illetve később gőzmozdonyokat használtak. A játékban gyakorlatilag a nulláról kell felhúznunk egy működő gazdasági hálózatot, ahol a szűkös erőforrások miatt minden épület helyét gondosan kell megterveznünk. A játékosok saját szénbányákat és acélkohókat nyitnak, azonban a hálózatok egy ponton össze fognak kapcsolódni, és nem garantált, hogy a saját szenünket csak mi fogjuk tudni felhasználni. A játék különlegessége, hogy heavy euró (nehéz stratégiai) játék létére nagyon erős az interakció a játékosok között, hiszen egymás erőforrásain élősködnek a játéknak minden pillanatában, a játékossorrendet viszont befolyásolni tudják. Egy könyörtelen gazdasági verseny, ahol a legrámenősebb fog kijönni győztesként. A játék kitűnően működik két játékossal is, hiszen ekkor szűkebb a térkép használható része, de kifejezetten izgalmas 3 vagy 4 játékossal, mert ekkor elkerülhetetlen lesz a folyamatos konfrontáció, az, hogy egymás útjában építkeztek.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 3. helyezettje (2021 november).
    A játékról itt olvashatsz részletesebben.

  • Szellemek Szigete (2017)

    #kooperatív #kártyajáték #harci stratégia #aszimmetrikus frakciók

    Szellemek szigete stratégiai társasjáték
    1-4 játékos
    90-120 perc játékidő
    13 éves kortól

    A Szellemek szigetében a játékosok egy sziget szellemeinek szerepében próbálják megvédelmezni az őslakosokat a szigetre érkező telepesektől. Hatalmas erőket képviselő szellemek leszünk tehát, akik természetfeletti erejükkel komplett emberseregeket képesek elsöpörni, már ha jól megtervezik előtte a támadási stratégiát. Ne legyenek illúzióink, a játékban kemény matek és előretervezés folyik a szigettáblán, ahol megpróbálunk úgy sakkozni az erőnkkel, hogy a betolakodók ne mételyezzék meg a szigetet, és ne igázzák le az őslakosokat. Ahogy az minden ilyen kooperatív játékban lenni szokott, többnyire kiszámíthatatlan események történnek, azt viszont általában előre tudjuk, hogy az ellenség hol fog támadni, így van időnk felkészülni az ellentámadásra. A társasjátékban összesen 8 szellemet próbálhatunk ki, mindegyik egész más képességekkel rendelkezik, így más-más stratégiát követel - ahhoz pedig, hogy 4 játékos 4 szellemmel tudjon sikeresen játszani, nem árt, ha mindenki jól ismeri nem csak a saját, de a többiek karakterének képességeit is. Ha egy kihívásokkal teli kooperatív játékra vágytok, ahol mindenkinek fontos szerep jut, (és nem vagytok hajlamosak az analízis-paralízisre) akkor emellett a játék mellett nem érdemes elmennetek.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 11. helyezettje (2021 november).
    A játékról itt olvashatsz részletesebben.

Ha tetszett ez a bejegyzés, kövess minket Facebookon, vagy Instagramon!

Hasonló társasokról itt olvashatsz:

Lista12/02/2021

Karácsonyi társasjáték ajánló

Kritika11/28/2021

A szerencse hullámvasútja: Tavernák Tiefenthalban

Lista10/17/2021

Közepesen összetett stratégiai játékok