Közepesen összetett stratégiai játékok

Mit értünk közepesen összetett alatt? Számomra közepesen összetett az a stratégiai játék, ami egy következő szintet képvisel a könnyű stratégiai társasjátékok után, mint amilyen a 7 csoda, Pandemic, Catan és társaik voltak (lásd az 1. szintű listánkat).

A szabálykönyvek itt már bőven több oldalasak, egy-egy körben a játékosok többféle akció közül választhatnak, így már nem is olyan egyszerű eldönteni, mit csináljanak az adott körben.

Előtérbe kerülnek a társasjáték mechanizmusok, mint a pakliépítés, engine-building, erőforrás-menedzsment, melyek csínját-bínját lassan elsajátítják. Néhány esetben nem is maga a játékmenet, inkább a sok szöveges tartalom (kártyák) adja a nehézséget. Az első játék során sűrűn szükség van a szabálykönyvre, ami bizonyos speciális esetekre is külön hangsúlyt fektet. Ezek a játékok a BGG szerint már minimum 12 éves kortól játszhatók, és gyakran szóló játékmódot is lehetővé tesznek. A játékidő minimum másfél óra, de ez természetesen a játékosok gondolkodási tempóján múlik. Ezek már nem azok a fajta játékok, amik mellé egy dolgos nap után, este fáradtan leülünk - főleg, mert már az előpakolásuk is sok esetben időigényes (és persze helyigényes!).

A lista szubjektív alapon lett összeállítva. A játékok komplexitása egy nehezen megfogható fogalom; egy játék, ami valaki számára könnyű, egy másik játékosnak már nehéz lehet. Szó sincs arról, hogy a listán teljesen azonos nehézségű játékok lennének, viszont segítségképpen nehézség szerinti sorrendbe tettük őket. A lista változatosságát talán így a legegyszerűbb szemléltetni: az itt szereplő legkevésbé komplex játék - a BGG komplexitás skálája alapján -, a Fesztáv (2,43), a legkomplexebb pedig a Puerto Rico (3,28) [2021. október].

  • Fesztáv (2019)

    #tablóépítés #kártyajáték #tematikus #madarak

    Fesztáv társasjáték
    1-5 játékos
    40-70 perc játékidő
    10+ éves kortól

    A Fesztáv egy tablóépítős kártyajáték, amelyben különböző élőhelyeken (erdő, rét, vízpart) élő madarakat gyűjtünk, melyek főként az Észak-Amerikára jellemző fajok. A játékban egy madárkártya kijátszásához olyan eledelt kell elköltenünk, amit eszik, majd kijátszás után plusz pontot kapunk a tojásai után, illetve használhatjuk az egyedi képességét. Ezen kívül attól függően, melyik élőhelyen él, erősíti az alap eledelgyűjtés / tojásrakás / madárkártya húzás akcióinkat. A játékosok különböző titkos célok elérésére törekednek: minél több csésze típusú fészekrakó, minél több kukacot evő, minél több kis termetű madár összegyűjtése stb.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 21. helyezettje, a családi társasjátéklistán pedig az első! (2021 október).

    Ezt a játékot leginkább a sok szöveges-kártyás tartalom miatt soroltam a közepesen összetett játékok közé. Úgy gondolom, semmiképp nem tekinthető belépő szintű játéknak - ahhoz kicsit sokkoló a szabálykönyv hossza és az egyedi képességek tömkelege.

    A Fesztávról itt olvashatsz bővebben.

  • Res Arcana (2019)

    #gyűjtögetés #pakliépítés #kártyajáték #fantasy

    Res Arcana társasjáték
    2-4 játékos
    20-60 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Res Arcana egy fantasy kártyajáték, amelyben különböző esszenciák és varázstárgyak segítségével igyekszünk meghódítani a legendás varázshatalommal bíró helyeket, hogy végül mi legyünk a legerősebb varázslók. A játékban a kártyák segítségével esszenciákat (nyersanyagokat) gyűjtünk, hogy aztán azok segítségével újabb kártyákat (ezáltal értékes képességeket) szerezzünk, és minél több pontot érő, hatalommal bíró helyeket vonjunk az uralmunk alá. A játék verseny jellegű, vagyis az lesz a győztes, aki elsőként ér el 10 pontot.

    A Res Arcana szimbólumrendszere nem egyszerű, relatíve sok mindenre kell odafigyelni benne párhuzamosan, és meg kell tanulni, milyen kombinációban érdemes a kártyáinkat kijátszani. Emiatt kellően komplexnek éreztem ahhoz, hogy erre a listára kerüljön.

    A Res Arcanaról itt olvashatsz bővebben.

  • Tavernák Tiefenthalban (2019)

    #pakliépítés #dice workers #draftolás

    Tavernák Tiefenthalban stratégiai társasjáték
    2-4 játékos
    60 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Tavernák Tiefenhalban egy pakliépítős társasjáték, ahol dobókockák segítségével aktiválhatjuk a kocsmánk különböző akcióit. A forduló elején mindenki felhúzza a paklijának legfelső lapjait; a laphúzás addig folytatódik, amíg a szabad asztalok be nem telnek a kocsmánkban. Ezután mindenki dob 4 dobókockával, majd ezeket körbeadogatjuk (draftoljuk), míg mindenki ki nem választ 4 neki tetsző dobókockát. Ezután az adott kockákat a táblánk különböző akciómezőire helyezzük, ezzel sört vagy pénzt szerezve, mely a játék két fontos fizetőeszköze. Ezekkel juthatunk ugyanis új kártyákhoz: új, többet fizető vendégekhez, vagy új tavernakártyákhoz, esetleg fejleszthetjük a puzzle-szerűen illeszkedő játékostáblánk elemeit azok átforgatásával. A játék 8 fordulóból áll, a végén összeszámoljunk a paklinkban lévő kártyáink pontszámát, és a legtöbb pontot elérő játékos nyer. A játékot 5 különböző modullal lehet színesíteni: mintha egyből kapnánk egy-két kiegészítőt is az alapjáték áráért 😊

    A játékról bővebben itt olvashatsz.

  • Honey Buzz (2020)

    #munkáslehelyezés #alakzat-építés #méhészet

    Honey Buzz társasjáték
    1-4 játékos
    45-90 perc játékidő
    10+ éves kortól

    A Honey Buzz akárcsak az Everdell, egy végtelenül cuki kinézetű, ám ennél jóval többet rejtő stratégiai társasjáték. A játékban mindenki egy saját kaptárat épít a kis méhecske-munkásai segítségével; a homokóra lakú kaptármezők különböző irányú orientációban történő lehelyezésével más és más típusú méznek (akác-, cseresznyevirág-, rozmaring és vegyes virágméz) „ágyazunk” meg. A játékosok a méz készítéséhez először ilyen üres lépeket gyártanak, azt megtöltik nektárral, amit „legyezgetnek”, majd az így elkészített mézet értékesítik a piacon vagy az erdőlakók rendeléseit teljesítik a segítségével. Mindig, amikor egy üres lép keletkezik, a körülötte lévő, kaptárlapkákra nyomtatott akciók sora aktiválódik, így az ügyes játékosok egész sor akciót hajthatnak végre ilyenkor. A játékosok nem csak a rendelésekkel szerezhetnek pontot, hanem különböző célok eléréséért is versengenek egymással.

    A Honey Buzzról itt olvashatsz bővebben.

  • A Nyugati királyság építőmesterei (2018)

    #gyűjtögetés #munkáslehelyezés #verseny

    A Nyugati királyság építőmesterei társasjáték
    1-5 játékos
    60-80 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Nyugati királyság építőmesterei című társasjátékban a játékosok egy halom munkást irányítanak, akiket nyersanyaggyűjtésre használnak a közös tábla akciómezőin. Bár egyszerre csak egy munkást tudnak lehelyezni, minél több munkásuk gyűlik össze egy lelőhelyen, annál több nyersanyagot vehetnek fel. A játékosok egymásnak keresztbe tehetnek azzal, hogy börtönbe küldik egymás bábuit, így akadályozva a nyersanyaggyűjtést. A megfelelő nyersanyag-kombinációk birtokában aztán épületkártyák játszhatók ki győzelmi pontokért. A játékosok ezen kívül egy erényskálán is mozognak, attól függően válnak erényessé vagy romlottá, milyen eszközökkel jutnak a pontjaikhoz: a katedrálist építik a közjóért, és a királyi tárházban kereskednek? Vagy netalán a feketepiacon ólálkodnak és lopják mások adóját? Munkásaik sűrűn rasboskodnak a börtönben? Egy szórakoztató, akár „szívatós” építgetős játék, ahol nem biztos, hogy csak az erényes cselekedetek vezetnek győzelemre!

    A Nyugati királyság építőmestereiről itt olvashattok bővebben.

  • Everdell (2018)

    #gyűjtögetés #munkáslehelyezés #tablóépítés #kártyajáték #állatos

    Everdell társasjáték
    1-4 játékos
    40-80 perc játékidő
    13+ éves kortól

    Az Everdell egy nagysikerű tablóépítős társasjáték, ahol kártyák segítségével rakjuk össze a saját kis erdei falunkat, amely erdőlakókból és az otthonaikból áll össze. A játékban két féle akció létezik: a munkással végrehajtható (általában nyersanyag-gyűjtés) és a munkás nélkül végrehajtható, kártyakijátszás akció. Az Everdellben a lehető legtöbb pontot érő városkát (kártyatablót) próbáljuk összerakni úgy, hogy a kártyákat megfelelő kombinációban játsszuk ki egymás után, nyersanyagok befizetésével. A játék világa meseszerű, az illusztrációk gyönyörűek, a hangulata magával ragadó. A pakli pedig igen vaskos, úgyhogy lesz itt bőven változatosság, de ha úgy érzitek, kívülről fújtok minden kártyát, a játékhoz már 3 kiegészítő is megjelent!

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 29. helyezettje, a családi társasjátéklistán pedig a második! (2021. október).

    Az Everdellről itt olvashattok bővebben.

  • Five Tribes (2014)

    #bábumozgatás #területfoglalás #egyedi mechanizmus

    Five Tribes társasjáték
    Forrás: BGG
    2-4 játékos
    40-80 perc játékidő
    13+ éves kortól

    A Five Tribes egy egyedi bábumozgatási mechanizmuson alapuló stratégiai társasjáték. A 6×6-os játéktábla mezőire kezdetben 3-3 bábut helyezünk, melyeket egy zsákból húzunk ki véletlenszerűen. A játékosok ezután megpróbálják a nekik tetsző képességgel rendelkező bábukat (ötféle) összecsoportosítani úgy, hogy elindulnak az egyik mezőről (ahonnan felveszik az összes bábut), majd mezőnként egy-egy bábut lepottyantanak a mozgásuk irányában. Az a mező, ahova az utolsó bábu kerül, aktiválódik, és az összes olyan bábu, aminek a színe megegyezik azzal, amit épp ráejtettünk levehető a mezőről, és valamilyen bábuképességet aktivál. A játék során folyamatosan fogynak a bábuk és kis csoportokban, egyre messzebb kerülnek egymástól; a mezők pedig akkor foglalhatók plusz pontért, ha egy játékos a köre végén az összes bábut el tudta róla távolítani. Egy játék azoknak, akik szeretik az egyedi mechanizmusokat. 😉

    A Five Tribes-ról itt olvashattok bővebben.

  • Arnak elvesztett romjai (2020)

    #munkáslehelyezés #pakliépítés #régész tematika

    Arnak elveszett romjai társasjáték
    1-4 játékos
    30-120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    Az Arnak elveszett romjai egy igazán sokszínű stratégiai játék, amely a munkáslehelyezést összeköti a pakliépítés mechanizmusával: az akciókat itt tehát vagy kártyák kijátszásával, vagy munkások lehelyezésével hajthatjuk végre. A játékosok Arnak szigetének felfedezésére expedíciókat indítanak, utazásuk közben különleges tárgyakhoz és ereklyékhez jutnak, melyek megkönnyítik a boldogulásukat ezen a furcsa helyen. Az új területek felfedezésekor mindig egy-egy őrzőbe (szörnybe) botlunk, amely mintegy elátkozza az újonnan felfordított akciómezőt úgy, hogy az ide érkező játékosok mindig egy mínusz pontot érő, értéktelen kártyával duzzasztják a paklijukat. A szörnyek legyőzéséhez számos különleges nyersanyag összegyűjtésére van szükség, ám ezek jól jöhetnek a tudás sávon is, ahol ha lemaradunk, biztosan nem számíthatunk győzelemre a játék végén! Egy remekül dizájnolt társasjáték, kitűnő minőségű komponensekkel, bőven megugorható szinten azoknak, akik a könnyű családi társasjátékoknál egy kicsivel többre vágynak.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 45. helyezettje, a családi társasjátéklistán pedig a harmadik! (2021. október).

    Az Arnak elveszett romjairól itt olvashatsz bővebben.

  • Korkép (2019)

    #gyűjtögetés #civilizáció-építés #nagytáblás #minis

    Korkép társasjáték
    Forrás: BGG
    1-5 játékos
    90-120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Korkép egy nagytáblás, igen dekoratív stratégiai társasjáték. A játékban „civilizáció-fejlesztés” címszó alatt számos téren fejlődhetünk: nincs más dolgunk, mint a játéktába négy szélén elhelyezett sávokon nyersanyagok befizetésével haladni. A mező amire így lépünk meg is adja számunkra pontosan, hogy milyen akciót hajthatunk végre, így összességében mindenki ugyanazokat az akciókat csinálja egymás után, csak épp tetszőleges sorrendben. Nem kell túl sokat gondolkodni, mert egyszerre mindig a 4 sáv, jelölőnk előtt szereplő egy mezője az, ami elérhető opció számunkra. A színes kis épületek igazán látványossá teszik a játékot, bár magának az építésnek nem szán túl nagy szerepet a társasjáték. Ez a játék még a könnyeben emészthető stratégiai játékok közé tartozik, az egyszerű szimbólumrendszerének hála, gyorsan át lehet látni az egészet. Akár egy családi játéknak is elmehet pont emiatt, viszont az ára ehhez képest egy kicsit borsos.

    A Korképről itt olvashattok bővebben.

  • Viticulture Esszenciális Kiadás (2015)

    #munkáslehelyezés #szőlész-borász

    Viticulture Esszenciális Kiadás társasjáték
    1-6 játékos
    45-90 perc játékidő
    13+ éves kortól

    A Viticulture egy munkáslehelyezős szőlész-borász tematikájú stratégiai társasjáték. A játékosok egy csapat munkást irányítanak a birtokukon, ahol egész évben lesz teendő: év elején el kell ültetni a szőlőt, hogy aztán év végén leszüretelhessük, mustot készíthessünk belőle és végül megérleljük a pincénkben a fehér, vörös, rozé vagy pezsgőbort. A borokat természetesen rendelések teljesítésére készítjük, ami már folyamatos bevételt biztosít számunkra, ezt pedig a birtokunk fejlesztésére (újabb épületek, nagyobb méretű pincék) költhetjük el. A játékosok közötti interakciók növeléséről a meglepetésszerű idénymunkás-kártyák gondoskodnak, illetve az akciómezők véges száma is komoly versenyt szül a játékosok között.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 24. helyezettje (2021. október).
    A Viticulture-ről itt olvashatsz bővebben.

  • The Castles of Burgundy (2011, 2019)

    #lapka lehelyezés #kockadobás #dice workers

    Castles of Burgundy társasjáték
    (1)2-4 játékos
    30-90 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A The Castles of Burgundy-ban mindenki a saját királyságát építi hatszöglapkák lehelyezésével, amelyeket egy közös kínálatból lehet megszerezni. A játékosok a körükben két dobókockával dobnak, majd mindkettő kocka felhasználásáról egyenként döntenek (dice workers). Az, hogy az adott körben a játékos milyen lapkát vehet magához, a kockadobáson múlik. Sőt, a játékosok a lapkákat nem tehetik közvetlenül a királyságukba, először egy saját készletbe helyezik őket, majd ha sikerül kidobniuk a megfelelő mező számát, akkor építhetik be a lapkát. A játékban szerencsére van lehetőség a dobott értékek megváltoztatására, illetve bizonyos épületek megépítésével a játékos akciói is erősödnek, így nem minden a szerencsén múlik. A játékosok azon versengenek, melyikük fejezi be előbb az adott színű egybefüggő mezőit (kék - tenger, sárga - kolostorok, barna - városok stb.), és a játék fix 5 fordulóból áll; végül az nyer, aki a legtöbb pontot érő királyságot építette fel.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 15. helyezettje (2021. október).
    A Castles of Burgundy-ról itt olvashatsz bővebben.

  • Concordia (2013)

    #gyűjtögetés #kereskedés #területfoglalás #pakliépítés #nagytáblás

    Concordia társasjáték
    2-5 játékos
    100 perc játékidő
    13+ éves kortól

    A Concordia egy nagytáblás területfoglalós és pakliépítős társasjáték. A játékosok Róma különböző provinciáit járják, hogy azok kereskedelmi központjaiban házakat építenek azzal a céllal, hogy a területre jellemző terméket előállítsák (gabona, tégla, szerszám, bor, selyem). A játékosok minden akciót kártyák segítségével hajtanak végre (mozgás, építés, termelés, kereskedelem stb.) és bár kezdetben mindenki ugyanazzal a hatféle akciókártyával kezd, a kezdőpakli bővíthető a játék során. Minden akciótípus, tehát minden kártya egy római istenséghez köthető, amely más és más kritériumok alapján pontoz a játék végén: tehát kvázi minden játékos magának alakíthatja, hogy mire hány pontot szeretne kapni. Úgy gondolom, a Concordia nem véletlenül van már évek óta benn a világ legjobb 20 társasjátéka között (jelenleg a 18.). Próbáljátok ki ti is! 😉

    A Concordiáról itt olvashatsz bővebben.

  • A Mars terraformálása (2016)

    #engine-building #kártyajáték #sci-fi

    A Mars terraformálása társasjáték
    1-5 játékos
    120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Mars terraformálása ma már egy olyan társasjáték cím, amit egyszerűen már mindenkinek hallania kellett. Ez egy sci-fi társasjáték, amelyben a játékosok cégbirodalmak irányításával igyekszenek a vörös bolygót lakhatóvá tenni, globális léptékű projektek és események segítségével gondoskodnak az élővilág számára szükséges vízmennyiségről, oxigénszintről és hőmérsékletről. Az élet szép fokozatosan alakul ki a Marson, először mikrobákat telepítünk, majd növényeket míg a kellő oxigénmennyiség már a gerincesek letelepedését is lehetővé teszi, mindeközben pedig számtalan erőművünk dolgozik azon, hogy a bolygó erőforrásait kiaknázza. Egy kicsit szögletes és csúnyácska, de annál magával ragadóbb stratégiai játék, várhatóan minimum 2 óra játékidővel, rengeteg kártyával és végtelen tervezgetéssel. Szimbólum és szabályrendszere logikus és könnyen tanulható, emiatt azok is gyorsan beleszerelmesednek, akik ránézésre először túl nehéznek ítélik meg.

    A játék jelenleg a társasjáték világranglista 4. helyezettje (2021. október).
    A Mars terraformálásáról itt olvashatsz bővebben.

  • Grand Austria Hotel (2015)

    #hoteligazgatás #kockadobás

    Grand Austria Hotel társasjáték
    2-4 játékos
    60-120 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Grand Austria Hotel egy egyedi tematikájú, vendéglátós, dice worker placement stratégiai játék, amelyben munkásokként a dobókockák szolgálnak. A játékosok a körükben adott számú kockával dobnak, és a kidobott kockák értékei alapján eldöntik, melyik számhoz tartozó akciót használják - minél több ugyanolyan számot dobnak, annál erősebb az akciójuk. A hoteligazgatás egy összetett feladat, ugyanis a játékosoknak először a hotel kávézójában kell kiszolgálni az általuk kiválasztott vendégeket, majd új szobákat nyitni számukra és a rendelésük teljesítése után szállást kínálni nekik. Az elégedett vendégek természetesen busásan fizetnek, és a bejövő pénzt mindenki a saját belátása szerint költi el a hotel fejlesztésére: új szobák megnyitására vagy a személyzet bővítésére. Ha vendéglátós tematikájú társasjátékra vágytok, jelenleg szerintem ez a legjobb választás a társasjáték piacon. 🤩

    A Grand Austria Hotelről itt olvashatsz bővebben.

  • Puerto Rico (2002)

    #gyűjtögetés #kereskedés #erőforrás-menedzsment #akció-másolás

    Puerto Rico társasjáték
    Forrás: Google
    3-5 játékos
    90-150 perc játékidő
    12+ éves kortól

    A Puerto Rico egy mára már klasszikusnak számító, amerikai kereskedős stratégiai társasjáték, ahol egy teljes kereskedő társaság tevékenységét irányítjuk: ültetvényeinkre munkásokat küldünk, az ültetvényekről származó árut (kukorica, cukor, indigó, kakaó, dohány) az épülő városunkban feldolgozzuk, majd kereskedőhajókra pakoljuk. A játék különlegessége, hogy összesen 7 féle akció áll a játékosok rendelkezésére (új munkások vásárlása, ültetvény létrehozása, építés, termelés, eladás stb.) és mindig a kormányzó az, aki eldönti, az adott fordulóban milyen akciót kell mindenkinek végrehajtania. Az akciók időzítése itt kulcsfontosságú, és nem árt, ha figyeljük, a többiek éppen milyen akcióra ácsingóznak, ugyanis az áruk szállítása során egymással versengünk a kereskedőhajó rakodóteréért.

    A Puerto Rico jelenleg 30. a társasjátékok világranglistáján (2021. október).

A listánkon olyan játékok szerepelnek, melyeket mi már kipróbáltunk. A listát folyamatosan bővítjük! 😉

Ha tetszett ez a bejegyzés, kövess minket Facebookon, vagy Instagramon!

Hasonló társasokról itt olvashatsz:

Lista12/02/2021

Karácsonyi társasjáték ajánló

Kritika11/28/2021

A szerencse hullámvasútja: Tavernák Tiefenthalban

Lista11/20/2021

Nehéz stratégiai játékok